Great Ocean Road

19 november 2012 - Melbourne, Australië

Terwijl ik dit schrijf ben ik in Melbourne in een hostel waar normaal gesproken gratis wifi is. Er zijn echter wat technische mankementen maar mij is beloofd dat dat met een dag of 3 tot 5 wel opgelost is. Over drie dagen ben ik alleen al in Sydney dus ik schrijf het nu op mijn kamertje en upload het misschien morgen wel als ik langs een plaats met gratis wifi kom, McDonalds o.i.d. Het liefst wil ik meteen over mijn geweldige afgelopen dagen op de Great Ocean Road vertellen maar zover was ik bij mijn vorige blog nog niet.

Dag 124
Het is maandag in de week voorafgaand aan mijn trips langs de Great Ocean Road, Melbourne en Sydney. Overdag mezelf wat met voorbereiding bezig gehouden en ’s avonds het ju-no-kata van mijn leraren hier gefilmd.

Dag 125
Omdat ik afgelopen zaterdag alleen boodschappen moest doen mocht ik ook bepalen wat we zouden eten. Voor vandaag had ik dus shoarma op het menu gezet en gemaakt.

Dag 126
Overdag nog even de steeds groter wordende stapel recycelbaar materiaal wegwerken en wat dollars terugkrijgen. Daarna de voorlopig laatste judotraining hier in Adelaide en na de training gezamenlijk uit eten. Verder de ena-laatste avond de kroeg in met de groep internationale studenten. Afscheid komt al dichtbij.

Dag 127
Koffer pakken want morgen vertrek ik al. Kom ik er een half uur voor de winkels sluiten achter dat er geadviseerd wordt insectenspray mee te nemen. Snel even halen (uiteindelijk niet nodig gehad natuurlijk, maar toch). Deze avond dan echt de laatste avond bier drinken en afscheid nemen van een hoop leuke mensen. Ik ga de komende week nog wel een paar activiteiten missen maar aan de andere kant ben ik niet degene die het langste blijft en de rest een voor een weg ziet gaan. In april reünie in Stuttgart, we gaan het zien..

Dag 128
Vroeg opstaan, de bus vertrekt om 7 uur. De eerste van drie dagen bevat relatief veel rijden en landschap van achter glas bekijken. Eerste korte stop was bij een reservaat voor witte kangoeroes. Het blijft een gek idee dat mensen het oké vinden als een hobbyist een natuurlijke afwijking in gevangenschap kweekt en er een apart ras van maakt. De beestjes zouden het in de natuur niet lang volhouden, maar ze zijn wel mooi om te zien. Na weer een aantal kilometers gaan we de grens tussen South Australia en Victoria over. Het landschap verandert van geel naar groen. South Australia wordt ook niet voor niks ‘the dryest state on the dryest continent’ genoemd. Victoriaans landschap heeft veel grasvlaktes op licht heuvelachtig landschap en weiden met koeien. Daarnaast staan er dichter bij de kust ook groepjes windmolens en zijn de fietspaden er een stuk beter dan in Adelaide en omgeving. Het doet me denken aan een plaats waar ik wel eens eerder ben geweest. Verderop in de middag komen we terecht in de Grampions, een rotsachtig gebied waar we een mooie hike maken en wat foto’s kunnen schieten van prachtig uitzicht. Onderin de vallei is het barbecueën met wederom een blikje bier ‘on the side’ (geen 3FM helaas) en vroeg slapen.

Dag 129
We zien nog wat meer bezienswaardigheden in de Grampions met als hoogtepunt de McKenzy Falls, prachtige watervalen. Ook gaan we deze ochtend naar een cultural centre over aboriginals met de waanzinnige activiteit van het zelf schilderen van een boomerang. Uiteraard gebeurt dit met kleine twijgjes omdat ze vroeger geen penselen hadden. Al met al een activiteit die mij op het lijf geschreven is. Hierna is het tijd voor lunch, dit keer op eigen gelegenheid, in een stadje op de route. Samen met René (hovenier uit Limburg) en Claire (toneelspeelster uit Londen) een leuk tentje in waar ze dumpling op het menu hadden. Inmiddels ben ik daar aardig fan van maar het werd geserveerd met mes en vork. Het is de eerste keer dat ik iets voor mn neus krijg dat ik gewend ben met stokjes te eten en moet uitvinden hoe dat met mes en vork gaat. Vreemde gewaarwording. Daarna gaan we dan echt de Great Ocean Road op om bij veel mooie plekken te stoppen. De foto’s van de ‘Shipwreck Coast’ spreken grotendeels voor zich denk ik. Zoals op iedere populaire toeristische plaats zijn er ook hier mensen die dom gedrag vertonen waar je je aan stoort. Er staan op iedere bezichtigingsplaats waarschuwingsborden voor droogte en de grote kans op bosbranden enzo. Toch is er weer een domme roker die haar verslaving niet onder controle heeft en bovendien aan het einde van haar sigaret de peuk in de natuur achterlaat. Verschrikkelijk. Ook vanavond weer een prima hostel en fraai uitzicht op groene heuvels.

Dag 130
De dag begonnen met een ‘Treetop walk’. Je begint in een stukje overgebleven tropisch regenwoud (Australië lag ooit op de evenaar) en kijkt onder tegen hele hoge bomen aan. Via een stellage loop je steeds verder omhoog tot je uiteindelijk dezelfde boven van boven naar beneden bekijkt. Echt een unieke wandeltocht! Na de middag naar een plek met koala’s, zowaar recht achter een woonwijk en de beestjes zijn daardoor dus ook niet heel schuw voor mensen meer. Je zal maar koala’s in je achtertuin hebben.. ’s Avonds aangekomen in Melbourne, op zoek naar mijn hostel, spullen achterlaten, rondje door de binnenstad lopen en onderweg wat eten. Zoals gezegd werkt de wifi in het hostel tijdelijk niet dus moest noodgedwongen aan het fastfood want daar hebben ze gratis wifi. Echter pas bij terugkomst in het hostel dit blog geschreven dus ik ga kijken of ik het morgen van eenzelfde plek kan versturen. Verder natuurlijk zoveel mogelijk zien hier in Melbourne!

Cheerio!

1. Marijke Wierenga:
    Hey Marijn,

Waar zouden we zijn zonder WiFi etc ? Ik moest ineens terugdenken aan de verhalen van mijn vader die na de Tweede Wereldoorlog naar Indonesie werd gestuurd. Niks WiFi, Skype of Facebook, gewoon pen en papier en wekenlang wachten/hopen op een brief uit het verre Nederland. Mijn vader bracht in Indonesie ook post rond, op een militaire Harley Davidson, leren posttas om de nek. Je begrijpt dat die man met open armen werd ontvangen. Ach ja, andere tijden, fijn dat contact anno 2012 zo makkelijk gaat.
    Nog even en ook jij wordt weer met open armen ontvangen :-) We zijn reuzebenieuwd naar al je ervaringen. Ik vraag me af of deze trip invloed heeft op je studie; of je bijv. opnieuw naar het buitenland wilt, na je master of zo. Enfin, we zullen het binnenkort allemaal wel horen.

Voor nu nog lekker genieten van je vakantie !

Hartelijke groeten vanuit een inmiddels minder mistig Drunen.
  2. Johan, Eva en Julia:
    19 november 2012
    Haaaallo:) super tof allemaal. Mama heeft je blog eerst gelezen waar ik naast zat... Je avontuur van dag 129 vond ze erruggg leuk. En toen ze t ons (Jan en mij) probeerde te vertellen kreeg ze de zin 'Al met al een activiteit die mij op het lijf geschreven is.' Met veel moeite over haar lippen. Hahaha weer gelachen dus! Hier is Sinterklaas inmiddels gearriveerd en moest ik bij de dierenarts iets langer wachten omdat een hond dacht dat Sinterklaas die chocoladeletters voor hem in de schoenen had gedaan..... Oeps!
    Heeel veel plezier met al je avonturen en tot snel! Het aftellen is begonnen:D
    Groetjes
  3. Ma:
    19 november 2012
    Hoi Marijn, geweldige verhalen en hele mooie foto's, net even op wiki gekeken en zag dat je de 12 apostelen hebt gefotografeerd.. Zo leer ik ook nog wat over Australië. Tot het volgende blog!