Heenreis en 1e dag

12 juli 2012 - Adelaide, Australië

Inmiddels zit ik achter een laptop op een kamer in hartje Adelaide. Hoe ik hier gekomen ben? Dat ging zo:

Voor vertek een hele hoop voorbereidingen met dank aan een aantal mensen waaronder in de eerste plaats mijn moeder, daarnaast nog een hele hoop andere mensen maar ik ben bang dat ik iemand vergeet.

Schiphol - Frankfurt
Na de voorbereidingen was het op 10 juli zover: vertrek naar Schiphol. Daphne, Eva, Ma, Jan, (tante) José, Gerben en Mirthe gingen mee tot de douane en stonden later nog enthousiast zwaaiend op het parkeerdek toen ik bij de gate stond.

Met een half uurtje vertraging stapte ik in een vliegtuig vol Aziaten, wat zou dit al betekenen voor de volgende vlucht? Enfin, een uurtje later landde ik dus in Frankfurt in de wetenschap dat ik daar zo'n 6 uur moest vertoeven. Ik keek eerst naar de informatie voor mijn volgende vlucht en liep automatisch richting de gate. Dit was achteraf niet zo slim aangezien er in dit laatste stadium weinig eten en wifi te vinden is.
Note to self: volgende keer niet zo snel naar de gate lopen als je lange wachttijd hebt.

Dan maar smssen met het thuisfront, ze hadden met zijn allen taart gegeten vanwege Gerbens verjaardag.

Frankfurt - Singapore
Vlak voor het aan boord gaan twijfelde ik er nog over om even mijn tanden te poetsen. Oh shit, mijn toilettas op het laatste moment in de handbagage gedaan zonder te bedenken dat er bijv. zonnebrandcrème in zat, nu maar hopen dat ik niet aangehouden wordt in Singapore vanwege de vloeistoffen.. (spoiler: bij geen van de vier vliegvelden heeft iemand het opgemerkt).

En toen, in een dubbeldekvliegtuig met twee rijen van drie stoelen aan de zijkanten en een rij van 4 stoelen in het midden ('net als in de film') op weg naar Singapore. Eten, filmpje kijken op het scherm in de stoel voor me (na lang twijfelen: Sherlock Holmes) en slapen maar. Prima geslapen, 12 uur gevlogen en de klok nog eens 6 uur vooruit gezet, ik ben in Singapore!

Bij het uitstappen valt mijn oog meteen op een grote vijver met karpers in de hal. Dit bleek echter niet eens het meest spectaculaire stukje vliegveld te zijn. Singapore Changi Airport heeft een bioscoop, veel computers met internet (max. 10 minuten), een vlindertuin, veel winkels en restaurants en snelle treinen tussen alle terminals die je zelfs binnen terminals van gate naar gate brengen.

Na kort rondgelopen te hebben besloot ik een citytour te gaan doen. Even een formuliertje invullen, bij de doune laten zien en hoppa, in de bus de stad rond. Een hele moderne stad met veel hoge flats en kantoren en verder musea, cinema en theaters, een reuzenrad dat groter is dan de Londen Eye en een enorm casino met een boot erop waar je in kunt zwemmen terwijl je de stad overziet, awesome! Helaas ben ik er (nog) niet bovenop geweest.

Na terugkomst nog rondgelopen, 1e souvenir is een feit!, en verder wat voorbereiden op de volgende vlucht, op naar Australië!

Singapore - Adelaide
In tegenstelling tot het probleem in Frankfurt (een probleem dat de autoriteiten niet zagen) zagen de autoriteiten hier een probleem dat er niet was. Mijn sporttas handbagage die bij de andere vluchten gewoon meekon was nu 'te groot', hij zou niet in de bagageruimte boven de stoelen passen. Onzin natuurlijk want de bagageruimtes waren net zo groot als elders en ik heb genoeg koffers en tassen gezien die minstens net zo groot als de mijne waren. Maargoed, ik mocht de tas met een tie-ripje op slot doen nadat mijn belangrijke documenten eruit waren en de tas werd gelabeld naar het ruim met de grote koffers gebracht.

Eenmaal in het vliegtuig (ditmaal 2-3-2 opstelling) leerde ik en aardige kerel kennen. Chris, leraar scheikunde aan een middelbare school in Adelaide. Hij was een paar weken naar Singapore gevlucht omdat hij de winterse temperaturen onder de 15 graden (let op: dit zijn graden BOVEN nul) niet aankon, goed dat hij niet in Nederland woont.. Lang gesprek over de Europese Unie en allerlei andere zaken en hij vroeg of ik een keer bij hem kwam eten als er een Australian Footballmatch zou zijn, dan zou hij meteen de regels van het spel uitleggen, klonk goed dus ik heb zijn gegevens :)

Adelaide, 1e dag
Bij aankomst met alle documenten door de douane, koffer en sporttas opgehaald en ontvangen door iemand van de Universiteit van Adelaide (UoA). Met de eerste informatieboekjes in de taxi naar het appartement. Veel regels, voorschriften en andere dingen maar een vriendelijke man die het rustig kon uitleggen en die bereikbaar is voor vragen. Spullen naar de kamer gebracht en eerst maar eens even de omgeving in, op zoek naar een plek met wifi zodat ik iets van me kon laten horen. Het werd de Mac om de hoek. (slechte zaak om op 20 meter van je kamer te hebben) Mijn batterij was bijna leeg en dus maar meteen op zoek naar een goed schakelstuk tussen de Europese aansluiting en de Australische stopcontacten.

Eenmaal terug in het appartement arriveerde net 1 van mijn 2 huisgenoten (de andere komt volgende week). Een jongen uit Hongkong. Hij ging zijn spullen uitpakken en ik ging langs de UoA om me aan te melden bij het 'Welcome Centre' waar ik nog meer goedbedoelde informatieboekjes meekreeg. Morgenochtend om 10 uur mijn eerste activiteit!
Terug in het appartement besloot ik samen met Jay-Tem (of zoiets) om boodschappen te doen. Hij wilde ook meteen internet regelen, prima. Het is echter nog wel een gedoe met datalimiet en aantal apparaten dat je erop kan aansluiten en dergelijke maar ik denk dat we het nu wel aardig geregeld hebben.
We hadden al pasta en tomatensaus in huis gehaald maar hij ging vandaag eten in Chinatown dus toen maar brood met nutella. 's Middags een paar uur geslapen vanwege de jetlag en nu (tussen 11 en 12) werken aan blog en foto's.

Over het algemeen een prima eerste dag gehad en voorlopig leven met de dag. Wat biedt morgen? Hopelijk een beetje in het ritme komen en veel leuke dingen zien, horen en leren kennen op de uni!

Weltrusten!

1. Yara:
    12 juli 2012
    Hey Marijn! Echt heel erg tof om deze blog te lezen, ik kijk nu al uit naar de volgende. Eerst maar even bijkomen van je jetlag ofc. Enjoy there!^^ Groetjes Yara
  2. Annet Vd meij:
    12 juli 2012
    Ik ben nu al fan van je blog....
  3. Ma:
    12 juli 2012
    Hoi Marijn, wat kun je toch mooi (be)schrijven! Eigenlijk wisten we het wel van die stekker, maar stiekem hoop je toch dat ie ut doet..het was gisteren opeens wel heel stil in huis, blijf ik ook nog met al m'n eten zitten. We kijken nu al uit naar je volgende verslag! Truste en succes 'morgen'
  4. Willy Wassink:
    Hoi Marijn,
    Leuk om al wat van je te kunnen lezen. Maar ook al had er jou naam niet gestaan had ik toch geweten dat het een verslag van jou was, ik herken er jou zo in...relaxed !
    wij blijven je volgen en we hopen dat je een prachtige tijd hebt in Adelaide, groetjes Willy en René
  5. Maxime van der Aa:
    Lieve Marijn!
    Leuk om dit allemaal te lezen! ben benieuwd naar t volgende ! :D
    have fun! ;)
  6. José Schoenmakers:
    He neefje,
    Wat geweldig toch allemaal en wat een gedoe met die bagage.
    Mooi verslag hoor, ga je zeker volgen. Heeft je kamer wel een raam of heb je een gezamenlijke huiskamer? Pasta met tomaten saus dat zullen we nog wel meer tegen komen ha, ha.
    Overbodig om te zeggen, ga er voor!!! groet en knuffel José
  7. José Schoenmakers:
    13 juli 2012
    Enne..... weet je je kamernr. al?
  8. Marijn:
    14 juli 2012
    Bedankt voor de reacties!

Kamernummer 10.05, had al aan 'casa die mama' gevraagd of ze dat door wilde geven.
  9. José Schoenmakers:
    15 juli 2012
    Heeft ze ook gedaan, had ik nog niet gezien. Komt goed
  10. Melanie:
    24 juli 2012
    Heej Marijn,
    kei leuke blog...!
    Ook wij gaan jou vanaf nu volgen...
    Ik moet nog wel ff bijlezen hoor...:P
    Veel plezier iig...
    Greetz Melly & the Boys...