Dag 2 & 3

14 juli 2012 - Adelaide, Australië

Inmiddels zitten er bijna 3 dagen Adelaide op, tijd om weer een update te schrijven. Bedankt allemaal voor de leuke reacties de afgelopen dagen!

Dag 2
Gisterochtend vrij vroeg wakker (rond 6:15, ik sliep om 0:30), mede door jetlag en het feit dat ik de dag ervoor 's middag nog even had geslapen. Dan maar zo lang mogelijk proberen uit te houden om in het ritme te komen..

Mijn eerste introductieactiviteit was een algemene briefing die om 10 uur begon, gevolgd door een rondleiding over de campus. De briefing bevatte veel nuttige tips en herkenbare anekdotes. De campustour was erg handig want in tegenstelling tot de stad is de campus iets minder rechtlijnig/planmatig gebouwd. Ook hebben ze een aparte manier van verdiepingen tellen, dit komt omdat de campus op een helling ligt. (Leeswaarschuwing: sla bij gebrek aan ruimtelijk inzicht de rest van deze alinea over) De gebouwen op het laagste gedeelte hebben gewoon de verdiepingen G-1-2-3-etc. Bij gebouwen iets hoger op de helling wordt vervolgens gekeken hoe de verdiepingen zich verhouden tot de laagste gebouwen. Als de onderste verdieping van een gebouw halverwege de helling gelijk ligt met de 2e verdieping van het gebouw ernaast dan begint bij dat gebouw de telling op 2. Er is dan dus geen begane grond (G). Je komt binnen op 2 en kunt omhoog naar verdieping 3 of 4 of naar beneden, naar de kelder op verdieping 1.

Na de tour weer een aantal dingen geregeld: eerst mijn OSHC-kaart (zorgverzekering) en studentenkaart opgehaald (hele charmante terplekke genomen foto..). Daarna de stad in voor het openen van een Australisch bankaccount en het aanschaffen van een Australische simkaart, prepaid, zodat ik binnen Australië kan bellen en smssen. Daarna weer terug naar de uni voor de class "How to enroll?". Dit ging over het inschrijven voor vakken. Dezelfde dag thuis online ingeschreven voor o.a. "Intelligence and Security" (Political Sciences), "Poverty and Social Development" (Development studies) en "Justice on a Crowded Planet" (Geography).

Helaas wel weer vroeg moe door het vroege opstaan en vol programma (en jetlag) dus van ongeveer 6 tot 8 een paar uur geslapen. Vlak voor ik ging slapen had mijn huisgenoot aangeboden om later de pasta te koken. Hij was ook zo vriendelijk om me niet wakker te maken toen ik sliep maar daardoor had ik om 8 uur wel koude pasta. Bord in de magnetron en uitgevonden dat die niet werkt, gelukkig moet ik de checklist nog invullen dus hopelijk wordt er maandag iets aan gedaan. Voor nu maar weer aan de nutella :)

Daarna de leuke reacties op het eerste blog gelezen en voor het eerst geskyped (met Daphne). Verder succesvol opgebleven tot 3 uur zodat ik niet weer zo vroeg wakker zou zijn.

Dag 3
Rond 3 uur sliep ik dus, en het heeft geholpen, ik werd maarliefst om 7:30 wakker. Vanwege het weekend stond er niks op de planning dus ik besloot hoe dan ook te blijven liggen. Rond 9:00 uur viel ik weer in slaap en ik werd wakker rond 12 uur, nu hopelijk wel genoeg om de rest van de dag vol te houden en een ritme te krijgen.

De afgelopen nachten (dagen, zo je wil) waren best koud. Buiten is het overdag rond de 15 graden, opzich als Nederlander geen schokkerende ervaring. Het probleem is alleen dat in Adelaide de buitentemperaturen ook de binnentemperaturen zijn waar het in Nederland binnen overal 20 graden of nog warmer is. In de nachten van 3-5 graden is het binnen dan vaak ook maar een graad of 10.
Tot nu toe had ik alleen een kussen, -sloop en dekbedovertrek. Vandaag besloot ik dan toch maar te investeren in een vulling voor dat dekbedovertrek. Op de terugweg ook boodschappen gedaan, de pot schaft vandaag worstjes, rode bieten en jawel, goedkope cola! Bij de eerste ronde boodschappen doen hebben we geen drinken meegebracht, vooral vanwege de prijs. Omgerekend kost een liter melk ongeveer €2 een liter jus d'orange bijna €3 en 1,5 liter coca-cola €4. Vandaag liep ik tegen het huismerk cola aan dat €1 per liter kost, daar doen we het dan maar voor.

Eenmaal terug zat mijn huisgenoot met een probleem, hij had de twee dagen dat hij hier was al voor $170 aan internet verbruikt. Hij snapte niet hoe het kwam. Waarschijnlijk omdat hij over de grens op zijn eigen internetabonnement heeft gesurfd maar hij wist zeker van niet. "Heb je echt geen internet gebruikt?" "Nee echt niet.." Enfin.. hij vroeg of ik even mee wilde lopen naar de Vodafone-winkel ("biekos mai inglies ies nosso koet"  [Hongkong-Engels]), prima. De man in de winkel gaf hem een servicenummer dat hij kan bellen als hij zijn rekening binnen heeft, dan kan de servicebalie hem de details van zijn internetgebruik geven. Jay-Tam snapte er nog steeds weinig van. Gelukkig is het niet mijn probleem, meer dan uitleggen kan ik niet doen.

Inmiddels tijd voor avondeten, dit keer zonder middagdutje. Worstjes in de pan en bieten in de ... verrek, we hebben geen blikopener! Ach, we hebben in ieder geval groente in huis :) Dan maar een paar eieren koken en mijn eerste Australische nutella-vrije diner is een feit.
Daarna wat bankzaken (eerst achter de tv, daarna achter de laptop) gedaan. Inmiddels is het bijna half 12 (en bijna 4 uur in Nederland). Zometeen slapen en morgen dan eindelijk helemaal in Australisch ritme? Mijn nieuwe dekbed en ik hebben er wel vertrouwen in!

Groetjes!

1. Gerda Jongste:
    14 juli 2012
    Hoi Marijn,
    Wat leuk om te lezen hoe het jou daar down under vergaat. Ik wens je een hele fijne en leerzame tijd toe en ik blijf je volgen hoor! Je hebt zeker schrijverstalent.
    Groetjes, Gerda
  2. Ma:
    15 juli 2012
    Hoi Marijn, het is hier nu kwart over een, we zijn net terug uit Abbenes, verjaardag van Marco. Toch maar eerst je blog lezen voor we naar bed gaan. En heerlijk gelachen samen, Eva, ook thuis inmiddels, Jan en ik. Heerlijk zoals je alles op je af laat komen en toch regelt wat er geregeld moet worden, echt een Aussie en dat zo snel al. Groet van Jan en kus van je ma en Eva
  3. Willy W.:
    Hoi Marijn,
    ik heb geen jetlag en ben toch vroeg wakker, zondagmorgen 7 uur is het hier nu. Leuk om te lezen hoe je daar alles ontdekt en regelt.Ik hoop voor jou dat je magnetron snel gemaakt is, want dat is toch een belangrijk, onmisbaar apparaat in een studentenhuishouden! gr. van willy
  4. Marijke Wierenga:
    Hey Marijn,

Van je appartement moet je 't niet hebben als ik zo de foto's bekijk maar care, het is maar voor 5 maanden. Het is de ervaring die telt en daar kun je gelukkig zelf invulling en kleur aan geven. Komisch, die prominente plek voor de pot fake Nutella ha ha ha...
    Ik hoop dat je voldoende tijd (en geld) overhoudt om nog wat van de omgeving te zien. Zo te lezen is het exorbitant duur daar. Zet 'm op en veel succes op de uni !
    Vanuit een druilerig Drunen de hartelijke groeten.

Marijke
  5. José Schoenmakers:
    15 juli 2012
    Wat gezellig om je blog te lezen, je kunt erg goed schrijven.
    Het is vaak herkenbaar en zie je gewoon zitten en lopen daar. De Nutella is toch een familie trekje denk, je kunt er toch groot mee worden! (als je naar je neef-je kijkt.) Dus daar zou ik me geen zorgen over maken. De Kangeroe biefstuk zal er toch niet zo duur zijn, wel? Heb op Google gezien dat er onder je kamer winkels zijn maar kan nr. 23 niet zo goed vinden. Boven welke winkel zit je?
    Koud is het hier niet maar we hebben hier wel heeeel veul regen :-( Kijk uit naar je volgende blog, erg leuk.
    Toi, toi en groet uit Holland
  6. Kitty:
    15 juli 2012
    Zoals ik lees heb je het al erg druk met een hoop geregel. Maar idd de nuchtere praktische aanpak siert je. No Panic, just do it. Wij zijn hier heel benieuwd naar je eerste foto met een kangoeroe en didgeridoo. :-) We follow you.
  7. Rens:
    17 juli 2012
    Ha die Marijn,
    Wat zijn je eerste indrukken van de Australische flora en fauna? Die zwart-witte macpies (of hoe schijf je dat), die dikke bomen, etc?

Die uitnodiging om een keertje naar Australian football te gaan, zou ik zeker accepteren. Dat hoort bij de inburgering. Verder is ook netball en cricket erg populair in dat sportland!

Heel veel plezier de komende weken!

Groeten, Rens

P.S. Zou je over een paar weken ook een update van ca 1/2 A4 willen schrijven voor onze nieuwsbrief?
  8. Marijn:
    22 juli 2012
    @ iedereen: Bedankt voor de leuke reacties! Mijn excuses dat ik nu pas tijd heb gevonden om overal op te reageren.

@ Willy: De magnetron is gelukkig gemaakt, nog gelukkiger ben ik dat ik zonder zelf te koken de laatste dagen elke keer vers (aziatisch) heb kunnen avondeten!

@ Tante: Kangoeroevlees is relatief niet bijzonder duur inderdaad, de prijzen zijn vergelijkbaar met rundsvlees. Gisteren hebben we bij de boodschappen o.a. kangoeroeworstjes meegenomen, ik ben benieuwd. Heb al van een paar Duitsers gehoord dat het prima vlees is.
    Ik zit zelf niet boven een winkel maar er zijn wel verschillende winkels in mijn straat. De ingang zit rechts naast 'JR Dutyfree' en er hangt een bordje met 'UV Apartments'. Ik zal straks een foto van de ingang uploaden.

@ Rens: Ik ben bijna de hele week alleen maar in het centrum geweest waar de flora voornamelijk bestaat uit grasvelden. De fauna bestaat uit mensen van over de hele wereld, ze zijn erg vriendelijk en behulpzaam maar laten zich in deze tijd van het jaar weinig buiten zien.
    Inmiddels heb ik met de introductie een trip gemaakt naar het Urimbirra wildlifepark. Bijzondere ervaring om zo tussen de kangoeroes en koala's te kunnen wandelen. Ik ben nog niet naar de Adelaide Zoo geweest om pandas te zien maar dat ben ik ook nog wel van plan, ben alleen nog in afwachting van kortingskaarten van de uni.
    Ik zal binnenkort wel eens een stukje typen, lijkt me leuk! Voor wanneer wil je het ongeveer hebben? 15 augustus? Wil in ieder geval eerst een paar keer bij de judoclub kijken zodat ik daar ook wat over te vertellen heb. Ze trainen maandag, woensdag en zaterdag maar 'helaas' zijn er komende maandag en woensdag nog andere activiteiten dus ga ik er zaterdag pas heen. De hoofdtrainer is Michael Headland, een 6e danner die nu in de Kodokan is voor een kata-stage maar zijn vervanger heeft de 4e dan en zal dus ook wel wat te vertellen hebben. Tot zover komt het wel over als een club waar veel judokennis zit.