Dag 4 t/m 8: Kangoeroes en BBQ's

19 juli 2012 - Adelaide, Australië

Inmiddels is er ruim een week voorbij en zijn er nog maar zo'n 20 over.
Vandaag was de laatste dag van de introductie, dinsdag is mijn eerste college en binnen een week of twee moet ik wel bedacht hebben wat ik in mijn mid-semesterbreak en in de weken na mijn laatste tentamen nog voor trips wil ondernemen. Er is keuze uit o.a. Kangaroo Island, de Great Ocean Road naar Melbourne (bustrip of gezamenlijk auto huren), citytrips naar Syndey en/of Brisbane of Perth, Golden Coast/Queensland, Uluru/Alice Springs, Auckland/Nieuw-Zeeland, dagcruise op zoek naar walvissen/dolfijnen/pinguïns, hiken naar de Adelaide Hills, bezoeken van wijnplantages, musea, wildlifeparken en dierentuinen, deelnemen aan de Australische Uni-sportsgames, surflessen.. Zoveel mogelijkheden, zo weinig tijd/geld om het allemaal te doen..
Anyway, hieronder een verslag van wat er inmiddels weer is geweest.

Dag 4
Optijd wakker en een goed moment om eens de andere kant van het centrum op te zoeken. Ontspannen wat foto's gemaakt en de geuren van Central Market en Chinatown goed in me opgenomen. Ideaal om de rest van de dag nog wat werk te verzetten. De inspectie van het appartement moest nog gedaan worden en ondertekend worden. De wasbak werd meteen gemaakt en ze zouden snel iets regelen voor de magnetron die nergens op reageerde (nog steeds niet gedaan overigens). Daarna moest er nog een heel klein beetje geschaafd worden aan een paper voor een vak in Utrecht. In mijn ogen ruimschoots verbeterd dus hopelijk gewoon gehaald.

Dag 5
Tweede introductieweek. Vandaag een dag met informatiemeetings over o.a. 'Life in Adelaide', 'How to get a job' en een tour door de bibliotheek. De bieb is best modern en overtreft met grote iMac-schermen wel het aangezicht van de UB in Utrecht. 's Avonds zorgt mijn huisgenoot uit Hongkong, Jay, voor het avondeten. We hebben 'hotpot' (iets heel anders dan hutspot) met twee van zijn vrienden, Alex en Tiffany, en wisselen daarna wat kaartspellen uit. Ironisch genoeg hebben ze nog nooit gehoord van een spel dat wij 'Chinees poker' noemen.

Dag 6
Informatie over hoe je een kort verblijf goed kunt inrichten met specifieke sprekers over trips die je kunt maken en welke sporten er te doen zijn. Voor voorbeelden zie het stuk bovenaan. Trips gaan vooral over de mooie natuur en het interessante aan de sporten is dat er bijzonder veel competities zijn. Toppunt daarvan zijn de 'Unigames', een traditionele puntencompetitie met veel onderlinge strijd tussen alle universiteiten van Australië, verdeeld over 37 sporten waaronder judo en tennis en dit jaar gehouden in Adelaide zelf. Klinkt interessant.
Na de informatiesessies is er een gratis BBQ en wat later is er een trefbalcompetitie in de sporthal. Ze gebruiken daar best vreemde ballen voor en ons team snapte er de ballen van maar het maakte gelukkig ook geen bal uit wie er uiteindelijk won.

Dag 7
Vandaag een soort van race over de campus en nabijgelegen deel van het centrum. Ieder team moest een set vragen beantwoorden over de historie, bezienswaardigheden en andere algemeenheden uit het straatbeeld. Daarnaast was er een opdracht om samen ergens koffie of lunch te hebben. Ideaal dat er in de introductietijd allerlei activiteiten zijn zoals gratis lunch bij de faculteit 'Professions'. Guess what: BBQ! Verder deed de zogenoemde 'not-so-Amazing-Race' zijn naam wel redelijk eer aan maar het hield ons in ieder geval van .. nouja, you get the point.
Bij terugkomst was de derde huisgenoot, Will uit Maleisië, geariveerd. Hij heeft al verschillende keren in Australië gewoond, bij elkaar zo'n 7 jaar, en spreekt dus prima engels. Hij biedt aan om omstebeurt te koken en af te wassen. Wel zegt hij erbij dat hij een hekel heeft aan de afwas. Prima deal gemaakt die ervoor zorgt dat ik minder vaak hoef te (bedenken wat te) koken.

Dag 8
De laatste dag van introductie en tevens het hoogtepunt. We gaan een trip maken naar Urimbirra wildlife park en Victor Harbor. In de eerste plek is het bezaaid met kangoeroes met hier en daar een alligator, walibi of koala (zie foto's). Echt een unieke ervaring om er zo midden tussenin te staan.
Daarna door naar Victor Harbor, een klein plaatsje aan de kust waar eigenlijk weinig te zien is. Gelukkig is er zon, gras en een frisbee :)
Eenmaal thuis zouden we de rest van de veel te veel ingekochte spullen voor 'Hotpot' verder opmaken. Dat bleek echter niet door te gaan omdat de andere twee eters afgehaakt waren en Jay er 's middags achter was gekomen dat hij 's avonds zijn diploma op moest komen halen (hij heeft vorig jaar een soort pre-universiteitsjaar gedaan). Hij vroeg wel of ik mee ging en dat leek me wel leuk. Na de uitreiking was er een soort van lopend buffet met kleine hapjes en daarna wilden Jay en Kathy, een andere geslaagde, 'dumpling' gaan eten in Chinatown. Wat dat is? "You don't know? You come with us!" Oké!.. Blijkt een soort van in pasta gerold prutje van vlees en groente te zijn dat je uit een grote kom met soep van lenteui moet vissen. Erg lekker!
Verder geflateerd door het feit dat je als 'caucasian' jongen geen aandacht tekort komt van Aziatische meisjes, complimenten zijn altijd leuk (A)
Avond afgesloten met weer een nieuw kaartspel, dit keer van Wil.

Tot nu toe erg blij met het leventje Down Under. Faciliteiten zowel op de campus als in het centrum zijn op hoog niveau, er zijn veel leuke activiteiten en bezienswaardigheden, de mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam en er is op de uni en in mijn appartement een leuke mix van o.a. Duitsers, Amerikanen, Hongkongers, Italianen, Finnen, Brazilianen, Chinezen, Maleisiërs, Sri Lankanen, Chilenen, Engelsen en Australiërs.

Tot de volgende keer, na het begin van mijn collegejaar eind juli!

1. Charlotte Van der Kemp:
    19 juli 2012
    Hoi Marijn,

Zo te lezen ga je je wel vermaken daar. Leuk ook dat er zoveel nationaliteiten zijn. Als je een keer boos bent op je Cantonese huisgenoot weet ik nog wel wat gemene dingen te zeggen :P en het eten van dumplings en andere kleine hapjes noemen zo Yam TJah.. is erg lekker.. wel gezond eten hè.. niet elke dag instant noodels want dat is niet goed voor de buik :P en als je huisgenoot zegt Pokai.. dan is hij boos (betekent: val dood). Heel plezier daar (zegt een jaloerse ik) en ben benieuwd naar de rest van je blog! Groetjes Charlotte (van de zwangerschapsgym)
  2. Ma:
    20 juli 2012
    Hoi hoi, wat een zwaar leven... Moeilijke keuzes ook, alle trips lijken me geweldig! ( behalve dan die van , auto huren' lees bezorgde moeder)
    Je jarenlange ervaring bij Plein 13 komen nu ook goed van pas.
    Ik lees verder dat je het daar ontzettend naar je zin hebt,
    groetjes aan je vrienden.
    PS Zal ik wat stroopwafels voor ze opsturen?
    x
  3. Liesbeth:
    Hoi Marijn,
    Je moet heel wat keuze's maken.
    En doet veel nieuwe ervaringen en gewoontes .
    Je kom tot de ontdekking dat trefbal al erg ingewikkeld kan zijn, maar toch gezellig.
    Wel aparte gewaar wording,'n veld vol kangaroe's ipv ' n wei vol koeien.het ziet goed uit.
  4. Adriënne:
    Heeey Marijn,

Superleuk om je blogs te lezen :)
    In je verhalen is duidelijk te lezen dat je het goed naar je zin hebt en geniet van alle gezelligheid en mooie ervaringen, dat is goed om te lezen :)
    Ik denk dat de reis niet beter bij je had kunnen passen en dat die trips ook sowieso een mooie toevoeging zijn aan je reis.
    Verder moet ik lachen, want je verhalen zijn zó typisch Marijn haha.
    Je bent trouwens wel een beetje verwend met die BBQ's: mama en ik hebben afgelopen week nog hutspot gegeten, omdat we het zo koud en herfstachtig vonden.

Geniet van alle mooie ervaringen, het lekkere eten en alle gezelligheid :)

Groetjesss
  5. José Schoenmakers:
    He neefje,
    Nou vervelen doe je je niet. Ik zie je nog wel een 1/2 jaartje langer blijven, ha, ha.
    Dan komen we natuurlijk wel en weekje logeren en brengen koffers vol lekkers mee.
    Probeer zoveel te doen als de tijd / geld het toelaat.
    Toi, toi, tot de volgende keer.
  6. Marijn:
    22 juli 2012
    @ iedereen: Opnieuw bedankt voor de leuke reacties!

@ Charlotte: Bedankt voor de tips ;) Instant noodles maken is gelukkig niet nodig, mijn aardige huisgenoten en hun kennissen koken elke avond en houden ook nog rekening met hoe pittig ze het maken, ideaal.

@ Ma: Ze vonden de stroopwafels 'wel oké' dus ik denk niet dat je ze er enorm blij mee maakt. Ik heb er nog 2 over om iemand blij mee te maken, denk dat dat wel genoeg is.

@ Adriënne: Ik hoorde al dat het hutspotweer is idd. Ik mis nog het weer, noch de hutspot. Had het gisteravond met mijn huisgenoot wel over eet- en drinkgewoontes voor of na het uitgaan en nu mis ik de kapsalon, ernstig.. In Hongkong vinden ze het blijkbaar raar dat wij melk bij het ontbijt drinken. Zij drinken dat kennelijk alleen vlak voor het uitgaan omdat ze dan 'minder snel dronken worden'.
  7. Kitty:
    29 juli 2012
    Kooktip: verschillende soorten groente wokken met wat aardappels, rijst of pasta erbij. Je kunt stukjes kip, spek of kangeroevlees er doorheen wokken. binnen 10 minuten klaar en altijd lekker en gezond.