Rest van week 2: goed weekend en eerste schoolweek

26 juli 2012 - Adelaide, Australië

Het is donderdagavond, mijn weekend is begonnen! De eerste dagen zijn goed bevallen. De vakken zijn heel divers, totaal verschillende docenten en andere interne structuur, maar allemaal zijn ze van goede kwaliteit en interessant om te volgen. Ik had me voor 5 vakken ingeschreven en kon er dus een laten vallen (een normale studiebelasting is 4 vakken per semester). Ik zal mijn definitieve rooster straks ook uploaden. Oja, en ik heb mijn paper-herkansing van vorige week ook gehaald!

Dag 9
Deze vrijdag eerst naar de sportsoffice geweest om informatie te vragen over surfen, judo en de Unigames.
Surfen kan niet via de universiteit. Er zijn een aantal surfscholen in Adelaide en omstreken maar het is altijd wel een eindje reizen. Heb me laten vertellen dat er tegen de tijd dat het warm wordt meer aanbieders komen en het makkelijker wordt om surflessen te plannen, voorlopig nog niks geregeld dus.
De judoclub traint op maandag, woensdag en zaterdag. Deze week heb ik nog activiteiten op maandag en woensdag dus dat betekent zaterdagochtend eerste judoles (overmorgen terwijl ik dit schrijf). Gezien de tijdzones is het verschil met de gebruikelijke vrijdagavond in Drunen niet eens zo groot, komt goed!
Kan me voor tennis inschrijven bij de Unigames maar weet nog niks over judo, zaterdag even vragen stellen dus..

's Avonds uitgenodigd door drie duitsers van de 8e verdieping om wijn (?!) te komen drinken, sure. Samen met wat andere internationals aldaar (Nederlands nog niet verleerd :D) uit naar de 'Austral', een hotel/kroeg in de buurt waar live Tour de France uitgezonden werd. Hoe perfect: gezellig in de kroeg, biertje in de hand, live de tour volgen, kan niet beter!

Dag 10
Boodschappen doen met de huisgenoten, o.a. bij een van mijn favoriete plekken: 'Central Market'. Veel aanbiedingen op zaterdag omdat ze op zondag niet open zijn. Voor 20$ p.p. de nodige groenten, 5kg aardappelen, 10kg rijst, vlees, vis, kruiden, pasta, etc. gehaald, geen zorgen om het diner elke avond. Zeker niet als je 's middags ook nog uitgenodigd wordt op de 7e verdieping om zelfgemaakte kippensoep te komen proeven, wel zelf de botjes eruit vissen maar verder was ie heerlijk!

Het is nog steeds weekend, we zijn nog steeds studenten en wonen nog steeds in het centrum, tijd om uit te gaan. Huisgenoot Jay kan blijkbaar niet zo goed tegen alcohol en haalt na het eerste glas de deur niet eens. Lang verhaal en een hoop drama, ik zal je sparen.. (Cliffnotes if interested: de rest wil hem meenemen, hij wil achter zn ex aan, wij niet, hij komt nergens dronken binnen, uiteindelijk brengen we hem terug thuis en wordt het alsnog een leuke avond ookal was ik de enige non-aziaat)

Dag 11
In ruil voor gisteravond worden we vandaag uitgenodigd om te komen eten bij twee van de meisjes die er waren. Ze woonden 'close to Chinatown', jaja.. Na bijna 10 minuten doelloos rondgelopen te hebben maakte ik met Will een weddenschap op onze aankomsttijd, verliezer moest aanbieden om de afwas te doen (perfect idee, Will vindt het echt een martelgang). Uiteindelijk op 1 minuut gewonnen, yeah! Kers op de taart was dat de dames erg blij waren dat hij het wilde doen en dat ze na de uitleg over onze weddenschap zeiden "oh maar jij het was geweest had je het niet hoeven doen hoor!". De blik op Will's gezicht: onbetaalbaar..

Dag 12
Maandag, voor een aantal de eerste lesdag maar niet voor mij, rooster gaat van dinsdag tot donderdag. Tijd dus om wat problemen op te lossen.
Gisteren al geprobeerd in te loggen op het internetbankieren van ANZ (mijn australische bank) maar dat lukte niet. Na alle tips van de helpdesk, gebruik van Internet Explorer, Firefox en Chrome, poging op de computer op de campus, niks lukte.. "Maar meneer, dit is echt heel makkelijk, ik begrijp echt niet wat u fout doet". Enfin, dan toch maar mijn eer opgeven en hulp vragen bij de bank, als het ding maar werkt!
De meneer van de bank probeerde het voor mij te doen maar het lukte hem ook niet, ha! Hij belde het servicenummer en zette het op speaker. Ik had hem al verteld wat ze zouden gaan zeggen en dus reageerde hij na hun verhaal heel netjes "Dat heeft deze meneer al geprobeerd en dat werkt niet" *stilte* "Oké.. ja.. uhm.. oja.. er is is mis met de uhh.. proxydiskharddrivewebcarenewcustomerblabla-dinges, hier heeft u een nieuwe inlogcode maar die wordt pas na een uur geactiveerd, succes!" Vol vertrouwen in dit overtuigende verhaal naar huis gegaan en het een paar uur later geprobeerd. Nog steeds dezelfde error..

's Middags was er een borrel voor internationale studenten die naar Adelaide gekomen zijn en voor studenten die vanuit Adelaide naar het buitenland waren geweest. Gezellige borrel-, pool- en tafelvoetbal-activiteit.
Hierna was er de mogelijkheid om voor $7 een kaartje voor de nieuwe Batmanfilm te kopen. Normaal gesproken had ik dat misschien afgeslagen maar toen ze vertelden dat er voor degenen met een kaartje vooraf gratis pizza zou zijn was ik om :) Durf nu bijna niet iets slechts te zeggen over de film maar de verhaallijn was niet alles.. De actieshots waren natuurlijk wel goed gedaan.

Dag 13
Dan toch, de eerste lectures(hoorcolleges). De eerste van een antropologievak 'Poverty & Social Development', mooi dat hier in Adelaide naast pure wetenschap ook wel een beetje ideologie en emotie naar voren komt, dat motiveert.
Tweede vak ging over Australische cultuur. De hoogleraar was zo creatief geweest om een olympische vlam te knutselen als ondersteuning bij het fenomeen sport in Australië. Enorme toewijding maar de inhoud was nog weinig uitdagend.
Derde vak had een lecture van 2 uur (de anderen maar één uurtje) en ging over 'Intelligence agencies', waanzinnig interessant!

Tussen twee lectures door weer naar de bank gelopen en mijn probleem opnieuw voorgelegd, gezegd dat ik al teruggeweest was en het nog steeds niet werkte. Dit keer een dame die me hielp. Ook zij liep stuk en belde een hulplijn, na het standaardverhaal afgewimpeld te hebben kregen we een specialist aan de lijn. Deze specialist stak er wat tijd in en kwam er niet uit. Ik werd enigszins geïrriteerd waarop de man aan de lijn vroeg "what would you like us to do?" en kon eigenlijk niks anders bedenken dan "Recommend me another bank..". Mij kennende heb ik dat natuurlijk niet hardop gezegd.
Maar toen .. *tadadadaam* .. kwam uit de hemel gevallen de +/- 25jarige Lynn, kleine aziatische dame die wat op had gevangen en netjes vroeg "Can I have a look?" "Sure!" Ze keek naar mijn brief en gegevens waarop de eerste medewerker ook al mijn doopnamen had ingevuld. Wat bleek, deze volledige informatie staat in het systeem van de bank maar het controlesysteem voor internetbankieren kan zoveel tekens niet aan. Daar wordt het ingekort en bij een check komen de data van de bank en van het controlesysteem niet overeen: error! Ze vroeg vriendelijk of ze mijn doopnamen uit het systeem mocht halen, uiteraard geen probleem, en ineens werkte het wel! Blijkbaar lag het toch niet aan mij. De enthousiaste Lynn riep "Yay, I can beat the specialists of technical support!" Waarop ik vroeg of ze een 'employee of the month'-verkiezing houden, helaas niet. In ieder geval veel dank, een eervolle vermelding en eindelijk, het werkt.

Dag 14
Weer een dagje lessen volgen. De eerste over 'Images & Representation in the Media' met een griekse docente die praat alsof ze iedereens moeder is. De vrouwen zijn in de meerderheid en dat blijkt ook wel in de werkgroep die uit 2 jongens en 14 meiden bestaat. Om elkaar te leren kennen mogen we lekker onze favoriete media opnoemen. Omdat ik niet bepaald mee kon praten over de interesses van de rest heb ik me als socioloog maar eens gewaagd aan een analyse van dingen die de rest belangrijk vindt in een film. Met stip op 1: Het kontje van de mannelijke hoofdrolspeler. Op 2: de schattigheid/aaibaarheid van de mannelijke hoofdrolspeler. 3. De spiermassa van de bad guy. 4. Hoeveel ze erbij hebben moeten huilen c.q. de zieligheid/triestheid van het verhaal. En op 5: Hoevaak ze exact hetzelfde kunnen zien zonder dat het verveelt. Deze gesprekken allen geleid en tevens gevoed door onze griekse huismoeder. Dit gaat een lang semester worden.. *zucht*
Gelukkig was er in de middag het hersenbrekende politicologie-filosofievak 'Ethics in War and Peace'. Bijzonder interessant maar in combinatie met lecture en tutorial van het eerste vak maakt het deze dag wel slopend. Daar bovenop kwam ook nog eens de tutorial (werkgroep) van het vak over Australische cultuur. De docent had chocolade voor ons meegenomen en in een comfortabele setting werd er gepraat over enkele Australische atleten en vergelijkbare onderwerpen. Of het door de rest van de dag kwam of door het gebrek aan wetenschappelijke input weet ik niet, maar ik heb niet het idee dat ik deze twee uur iets geleerd heb.

Thuis aangekomen wilde men net beginnen aan het eten. De koks hadden een gast uitgenodigd en ze hadden het net over mijn gestoorde idee om bij de boodschappen verschillende vormen pasta mee te nemen. Het leek mij wel prima maar zij hadden het nog nooit gedaan, zoiets doe je gewoon niet.. Uiteindelijk toch de pasta's door elkaar gekookt en de complimenten waren lovend. Beeld het je in: een Malysiër die boven zijn kommetje gemengde pasta hangt, deze nieuwe vreemde combinatie in zich opneemt, opkijkt en roept "This is awesome!", duimpje omhoog.

Dag 15
Een tutorial 'Intelligence agencies' van David, een blinde docent die zeer gedreven is maar op de goede momenten hele geestige opmerkingen kan maken, beste docent so far. Hij legt de lat heel hoog maar wel op een manier waarop ik er heel graag overheen wil springen.
In de andere tutorial over 'Ethics' ook een grappig get-to-know-spelletje. Iedereen stelt zichzelf voor en vertelt drie dingen over zichzelf, een ervan is onzin. Na de introductie mag de rest raden welke van de drie dingen onzin is. Prima voor de sfeer. Grappig was ook dat mijn buurman bewust drie waarheden vertelde en het maximaal lang uitspeelde.

Thuis aangekomen en zowaar een kaart uit Nederland! Jan, Eva en Ma bedankt :)

De hele week bezien met nog enige studiebelasting in het verschiet heb ik vandaag maar besloten om het vak over Australische cultuur te laten vallen. Het waren wel de meest toegewijde docenten maar het is relatief veel werk voor een inhoudelijk wat minder uitdagend vak.

Gedurende de week heb ik ook verder geborduurd op het plannen van allerlei leuke activiteiten. De vorige keer was ik net klaar met zoveel mogelijk ideeën opschrijven. Daarna ben ik eens gaan sorteren op hoe graag ik het wil doen, mede in acht genomen de tijd en het budget die/dat ik ervoor (mee) moet nemen. Het plan is nu om gedurende het semester in mijn 4-daagse weekenden vanalles in en om Adelaide te gaan zien. Dit omvat onder andere de Adelaide Zoo, de Adelaide Hills, surfen en wellicht een bezoek aan Kangaroo Island. In de mid-semester break (vakantie) wil ik meedoen aan de Unigames en na het semester wil ik langs de 'Great Ocean Road' naar Melbourne en afhankelijk van budget kan ik dingen in en rond Melbourne doen en wellicht door naar Sydney.

In de tussentijd heb ik verder wat reacties, specifieke vragen en opmerkingen bij de voorgaande blogs beantwoord (ter informatie). Belangrijkste is dat ik erg blij ben met alle leuke reacties die ik tot nu toe gehad heb. Bedankt en tot ziens weer!

1. Ma:
    26 juli 2012
    Eerst m'n tranen weggeveegd voordat ik kon reageren... Tranen van het lachen dan hè! Ik zie en hoor je het allemaal vertellen met al je mimiek! Ik begin je wel een beetje te missen nu... Veel te weinig was, en te weinig discussie bij/na of over het nieuws. Machtig mooie onderwerpen wel op de uni lees ik. Daar nemen we in de kerstvakantie nog eens de tijd voor.
  2. Willy Wassink:
    26 juli 2012
    "ik hang aan je lippen"nooit geweten dat je zooooooo 'n leuke stukjes kunt schrijven, echt een verrassing. De humor die is wel erg bekend. Zo te lezen heb je het daar goed naar je zin. groetjes en een fijn weekend.
  3. Gerda Jongste:
    Hey Marijn,
    Zo leuk om jouw verhalen te lezen en nog grappig en boeiend ook! Ik volg je op de voet en hoop nog veel leuke stukjes te lezen en foto's te zien. Have fun daaro down under!
  4. José Schoenmakers:
    28 juli 2012
    He hallo Marijn,

Lees net je geweldige verhaal en heb zitten genieten hoor.
    Nu in NL ook eindelijk mooi weer en ja hoor rug geheel verbrand en nu aan het vervellen. Jeuk, jeuk, jeuk, Natturlijk daar waar ik net niet bij kan. GRRRRRRRR.

Gister gezellig gegeten bij je moeder, Jan je zusje en je vriendinnetje, was reuze gezellie en we misten je allemaal wel. We hebben natuurlijk veel over je gesproken en vinden dat je het geweldig goed doet daar.
    Geniet, geniet, geniet!!!!

Groetjes en knuffels,
    José
  5. Kitty:
    29 juli 2012
    G E W E L D I G... net stukken uit je verhaal voorgelezen hier....
  6. Kees Kroket:
    29 juli 2012
    nice
  7. Johan, Eva en Julia:
    30 juli 2012
    Hi there :).
    mn telefoon is kapot dus we kunnen niet whatsappen, had het ook al op fb gegooid maar voor het geval je het niet gezien had.
    Hoe dat gebeurd is? oh ik wilde vanuit de douche naar zolder alles in een keer meer naar boven nemen en toen ik bijna bij zolder was glipte mijn telefoon tussen de treden van de trap zo door naar de gang beneden. kon die niet goed tegen denk ik.
    hij heeft geen enkel krasje maar t beeldscherm doet het niet. en nu heb ik heb ik hem uit staan (de batterij eventjes eruit gehad) en nu maakt ie af en toe het geluid van dat ik een sms krijg?! heeel creepy. vooral ook omdat er geen simkaart of niks in zit....
    Dalijk even mee naar de vodafone winkel..

Vrijdag hebben we lekker gegourmet zoals jose ook al zei inderdaad. En annet die natuurlijk zo up to date is wist al je verhalen al te vertellen en wij (jose, ik, mama) wisten niet waar het over ging... hihi dus moest annet het allemaal uitleggen.
    lees je bericht ook nu pas. heb het allemaal druk met werken/stappen/slapen/honduitlaten.

leuk weer wat gelezen te hebben van je!
    spreek je snel weer!
    Eva.