Week 3: Zoo, Hutspot en Judo

2 augustus 2012 - Adelaide, Australië

Mijn derde week in Adelaide en mijn tweede week studie, het ritme begint er weer in te komen. Deze week staan de drie dingen uit de titel op het programma. De afgelopen week had ik al wat mensen uitgenodigd om zaterdag te komen eten. Nadat ik al op verschillende plaatsen mee had mogen eten vond ik dat het tijd werd om een stukje Nederland aan de wereld uit te delen. Verder staat/stond de eerste judotraining op het programma en was ik van plan naar de dierentuin te gaan.

Dag 16
Vrijdag, de eerste dag van mijn weekend. Op het boodschappenlijstje staat: Gehakt(balletjes), gemengde groenten, bouillonblokjes, andijvie, worst en spekjes. Helaas kennen ze hier geen andijvie (de chef van de groenteafdeling had er nog nooit van gehoord) dus dan maar wortel en ui door de aardappelpuree. Thuis meteen maar begonnen aan de groentensoep en 's avonds aan mijn huisgenoten laten voorproeven. Will vond het lekker, Jay had ook een beetje soep in zijn sojasaus (maggi) en vond het ook wel lekker.

Dag 17
De grote dag die begint met judo van 1 tot 4. Half uur matten leggen, anderhalf uur conditietraining en 1 uur randori's (oefenwedstrijden). Erg zwaar en heb dus ook niet de volle 3 uur meegetraind. Onder de deelnemers aan deze wedstrijdtraining was ook ene Steven Brown die blijkbaar 4 jaar geleden op de Olympische Spelen stond. Naast hem was ik verder het enige lichtgewicht en dat maakt het ook niet makkelijker.

Terug van judo meteen aan het schillen van de aardappelen zodat ik 's avonds een heus 3-gangenmenu had: groentesoep, worst en hutspot (met zonder spekjes die ik vergeten was om te bakken..) en zelf meegebrachte stroopwafels als dessert! Positieve geluiden en een goede bodem voor de avond.
Zonder plan de stad in dat na het tegenkomen van een aantal andere internationals niet veel beter werd. Planking is blijkbaar erg populair maar niet echt mijn favoriete nachtbesteding.

Dag 18
Een luie zondag waarop ik naar de dierentuin had kunnen gaan maar ik wilde liever op een rustige maandag gaan. Deze avond toch nog wat exotische dieren van dichbij gezien want voor het eerst stond er kangoeroevlees op het menu en het was prima te eten. Daarna met dank aan de tip van Jan toch Olympische Spelen kunnen volgen en de (eerste) gouden medaille van Nederland behaald zien worden. Het blijft een gek gevoel dat je tot midden in de nacht op moet blijven om live sportwedstrijden te kunnen zien.

Dag 19
Maandag. Van plan om naar de Zoo te gaan maar Jay had gisteren gevraagd of ik thuis kon blijven tot na zijn college, hij zou om 11 uur terug zijn. Hij was zijn kaart kwijt om de flat in te kunnen en anders moest hij de hele dag buiten blijven. Vooruit dan, ik was toch van plan om uit te slapen.
Toen ik hem om half 12 wakker belde besloot hij om de rest van de dag in bed te blijven liggen en vertrok ik dus naar de dierentuin. 10 minuutjes lopen en wat ben ik weer blij met mijn locatie :) Veel dieren die ik nog niet in een Nederlandse dierentuin had gezien (zie fotoalbum) maar het vetste vond ik de pinguins. Hele grappige beestjes waar je zonder problemen een hele dag naar zou kunnen kijken.

In de avond tijd voor de tweede judotraining die al een stuk beter uit te houden was, mede omdat die maar 2 uur duurde en ook wat technische stukjes bevatte. Daarna met opwarm-chilischotel voor de laptop en Dex Elmont aanmoedigen in zijn halve finale. Helaas geen prijs..

Dag 20
Lange maar interessante dag school waarin ik een aantal Australiërs weer wat wijzer heb gemaakt over Nederland. Slimme vragen die ik vandaag en een paar andere dagen van de locals heb gehad: "What's the difference between the Netherlands and Holland?" "Is it part of Germany?" "Do you speak English or German in your country?" maar de vraag die ik van zowel de internationals als de locals het meest heb gehad: "Why does your soccerteam wear orange jersies?"

Na 6 uur snel naar huis voor een beloofde 'Koreaanse pizza' van chef Will. Deze 'pizza' bestaat uit beslag met wat vlees en groenten er doorheen maar je kunt ook een zoete variant maken met bruine suiker of honing. "We call this pancake in the Netherlands"
Anyway, daarna weer actief achter de laptop om te zien hoe Elizabeth Willeboordse het helaas ook niet lukt om een medaille te pakken. Gelukkig komen grote kanshebbers Edith Bosch en Henk Grol nog in actie.

Dag 21
Weer een dagje school en meteen door naar judotraining. Na de 2 uur gewone training (warming-up, uchi-komi en randori's) ging de meerderheid naar huis maar bleef een gedeelte hangen voor de kata. Hoewel niet mijn stijl (kodokan) bleef ik ook maar hangen en bleek opnieuw dat het echt een wedstrijdclub is.
Thuis trof ik mooi gescheiden bakjes met rijst, lenteui/soup, taugé, bonen en stukjes chilipeper en pangafilet aan. De gedeelde genen met Eva kwamen boven en een paar minuten later ging een heerlijk gemengd prutje de magnetron in.
De rest van de avond was ook niet slecht: Edith Bosch die geen goud pakt maar in ieder geval wel brons, we staan weer op de kaart.

Dag 22
Deze ochtend ingeschreven voor de Unigames, ik doe mee met judo en tennis. Maar wacht ff.. ik heb helemaal geen racket! Heb dus meteen een paar blaadjes met mijn oproep geprint en op een paar prikborden op de campus gehangen, nu afwachten maar heb er wel vertrouwen in. Zo niet dan verzinnen we tegen die tijd wel weer een oplossing..
Op dit moment staat chef Will sushi te maken en hij belooft dat er vandaag weinig afwas is. Als Henk Grol en/of Marhinde Verkerk vanavond goud pakt is de avond compleet. Cheers to a good weekend!

1. Marijke Wierenga:
    Hoi Marijn,

Time flies... Weer een leuk verslag om te lezen. Hoe moeiteloos jij integreert en je draai volledig gevonden hebt daar, mooi ! Kom je nog wel terug :-) ???? Succes met de voorbereidingen voor de Uni Games, we vestigen onze hoop op jou i.p.v. de Olympiers, dat begrijp je.

Hartelijke groeten vanuit Drunen (say what ???) en tot het volgende blog.

Marijke
  2. José Schoenmakers:
    2 augustus 2012
    Het is duidelijk te lezen dat je je al aardig eigen voelt.
    De engelse taal komt steeds meer voor in je verslagen. Als maar niet alles in het engels en vooral niet technisch engels gaat. Dan zal ik er een woordenboek bij moeten nemen.
    Toi, toi en geniet, geniet, en geniet.

Groet,
    José
  3. Peter W:
    Hello Marijn,

Nice blog i enjoy reading it, everytime again i sit overhere with my popcorn and big bottle of coke to read your blog. Nice to here that you fit in there so smoothly and easy, but also it wasn't you if it happyend other way around. I hope you have good time overthere and that you enjoy so much as possible. It will be a good adventure for learning alot of new things that is for sure. I look forward to your next blog. And stupid that i write in english now because you talk better dutch then me. But i think your story bring me up to write in english....

Thnx for your nice blog

Tot de volgende keer maar weer

Houdoe war

groet,
    Peter W
  4. Willy Wassink:
    hoi Marijn,
    met al dat koken en eten dacht ik even dat uchi-komi en randori's ook om op te eten waren, vooral met dat warming-up ( magnetron)ervoor, groetjes van Willy
  5. Ma:
    4 augustus 2012
    Ik heb geen superlatieven meer die nog origineel zijn. Mooi bolg weer! Ben wel benieuwd of je de Tasmaanse duivel al gezien hebt. Weet je nog dat je een rugzak had met Tasmanian ? X Ma
  6. Ma:
    4 augustus 2012
    Ik bedenk me opeens iets, de naam Marijn is moeilijk uit te spreken voor buitenlanders..misschien kun je je 2e naam gebruiken.. Kees?
  7. Marijn:
    4 augustus 2012
    'Marin' zonder de vervelende 'j' werkt ook prima. En er staat een tasmaanse duivel tussen de foto's van de dierentuin, kijk maar eens! ;)