Maand 1 zit erop

9 augustus 2012 - Adelaide, Australië

De tijd vliegt! Een maand geleden was mijn koffer al gepakt en over 4 maanden ben ik alweer op de weg terug.

Sinds mijn vorige blog heb ik mijn trip naar Melbourne geregeld. Een driedaagse georganiseerde tocht langs verschillende highlights. Nog geen idee hoe lang ik daar blijf, waar ik verblijf en of ik nog door naar Syndey ga maar het is pas in november dus nog alle tijd om te regelen :)
Verder heb ik te horen gekregen dat het tekort aan tennisspelers is omgeslagen naar een overschot en dat de tennisclub een selectie heeft gemaakt waar ik buiten val. Dan maar focussen op judo!
Daarnaast weer een paar vette dingen meegemaakt die hieronder ergens terug te vinden zijn ;-)

Dag 23
Naar de winkel waar vandaag een typisch Australisch lekkernij in de aanbieding is. Mooi is ook dat je het op een hele aparte manier moet (kunt) eten. Ben van plan om er ook wat van mee naar Nederland te nemen dus ik ga niet verklappen wat het is ;)
Mijn huisgenoot Jay ging ook mee boodschappen doen om saladedressing voor op zijn brood te halen [wtf?!]. Nadat ik hem enigszins verbaasd aankeek stond hij erop dat ik het ook zou proberen, ik ben geen fan geworden..
In de middag wat was gedaan, de wasmachine was nog niet halfvol dus volgende keer maar drie draaien was opsparen voordat ik die XXXL koelkasten in de kelder opzoek, lang leve efficiency.
's Avonds naar de 'International Student Orgie' excuus.. 'Party'. De context leent zich blijkbaar erg goed voor een apart soort intercultureel paringsritueel. Ondanks dat het voer voor biologen is is het voor een socioloog ook wel leuk om te zien. Ik was er met mijn huisgenoten en een paar vrienden (allemaal aziaat) die het maar niet lukte om iets aan de haak te slaan, iedere groep dames heeft hier een voorkeur voor blanke of negroide mannen boven aziatische mannen.

Dag 24
Zaterdagochtend naar de markt, zonder kater want dat is veel te duur. Daarna door naar judo en op de terugweg in gesprek met een judomeisje uit Malysië weer wat kennis over Nederland overgebracht. Een vriendin van haar was in Amsterdam geweest en had 'typisch Nederlands speelgoed' meegenomen: een pop in een pop in een pop [matroesjka]. Uhm, dat is zegmaar typisch Russisch.. "Is the Netherlands close to Russia?" "No, not really"
Na terugkomst gebeld met Kristy, een vriendin van Rens [mijn judoleraar] die in Adelaide woont. Ze vroeg meteen of ik interesse had om morgen mee te gaan naar een wedstrijd van de Adelaide Crows, een Australian Footballteam. Ze had namelijk een seizoenskaart over van haar vriendin die deze week niet kon. Perfecte plaatsen bij het beste team van de regio met commentaar van een expert, en dat gratis incl. pick-up service. Beter kun je niet krijgen!

Dag 25
De grote dag! Juichen voor de Crows! Kristy is een meer dan enthousiast volger van alles wat met Australian Football te maken heeft. Haar favoriete team speelt in de state-competition en de Crows zijn haar favoriete nationale team. "Port Adelaide sucks!" Het binnenkomen van het stadion voelt hetzelfde als het binnenlopen in een film. De sfeer was top en het is ook mooi dat hier uit- en thuispubliek gewoon door elkaar kunnen zitten en dat de voorste rij de spelers een schouderklopje kan geven, bij wijze van spreke.
Ik zal niemand vermoeien met de spelregels, de Nederlandse wikipedia geeft een aardige samenvatting voor wie geïnteresseerd is. De wedstrijd was echt enorm spannend en na het tweede kwart stonden 'we' ruim achter. Toen ik er in het derde kwart in begon te komen kwamen we door wind mee zelfs een paar punten op voorsprong, nog één kwart volhouden en dan zouden we de 2e plaats veroveren! Het laatste kwart was weer met wind tegen maar de laatste goal een paar minuten voor tijd zorgde voor een 104-100 overwinning! De wedstrijd was echt een geweldige ervaring en ik strond strak van de adrenaline na deze wedstrijd van het seizoen voor de Crows. Kijk nu al uit naar de wedstrijden op tv dit weekend!

Dag 26
Opnieuw post! Van Daphne en van tante José :D
Vandaag de eerste helft van wat kaarten op de post gedaan, wees gerust, de tweede helft komt binnenkort.
Ook contact gehad met Chris, de kerel die naast me zat in het vliegtuig en me uitgenodigd had om een keer bij hem te komen eten en Australian Football te kijken. Komend weekend komt nog niet goed uit maar de vrijdag daarna mag ik hem lastig komen vallen. Hij zei wel voornamelijk aziatisch te koken omdat ie daarvan houdt, tot zover de afwisseling in mijn dieet..
's Avonds judo waar een man van een jaar of 30-35 aan mij vroeg of ik die jongen was die bekend was met kata. Hij heeft al zo'n 10 jaar zn bruine band en wil heel graag een keer voor zwart op maar heeft geen partner voor zijn kata. Bij deze een eervol extra judodoel de komende maanden! :)

Dag 27
Na een lange dag school was mij 'het beste rijstgerecht ter wereld' beloofd: "Phan-tong" (of zoiets). Jay, Will (huisgenoten) en Ben (woont een verdieping lager maar is ook kind aan huis) waren echter druk bezig met een soort van dating-chat-app die ze ontdekt hadden, waanzinnig.. Enfin, uiteindelijk werd het eten gemaakt en het was zoals gewoonlijk prima te pruimen.
Het avondvermaak bestond uit de groepsdating van de drie jongens in de huiskamer met op de achtergrond het vervelende deuntje van 'the duck song' (wees blij dat ik hier geen link neerzet, je krijgt het niet meer uit je hoofd).

Dag 28
"When the duck walks up to the lemonade-stand" oh wacht, dat was het vervelende liedje van gisteren..
Vandaag naar school en langs het studentenreisbureau op de campus, ik ga namelijk in november naar Melbourne!!
Bij judo naast randori ook wat kata gevallen. Thuis werd er weer druk gedate en het gebrekkige engels van Jay wordt steeds grappiger. Het volgende stuk kun je evt. overslaan maar ik vond het zelf wel erg grappig.
J=Jay, G=Girl J: "If I like ur pic? not sure" [hij weet niet dat pic voor picture staat] G: "how flattering" J: "you think I'm flattering? thank you" G: "*sigh* yeah, you're welcome.." J: "when am I welcome? you mean visit?" G: "no, you don't get sarcasm?" J: "maybe you can explain when I visit you? :)" G: "moron" *Jay loopt naar zijn kamer*. Op zijn laptop staat een programma voor vertaling en uitspraak enzo en een paar tellen later horen we een computerstem tegen Jay zeggen "moron". Natuurlijk rollen Will, Ben en ik letterlijk over de vloer van het lachen, echt het meest komische moment tot nu toe :P

Dag 29
Interessante dag school waarbij de discussies over ethiek steeds heftiger en boeiender worden. Vanavond was mijn beurt om te koken en ik moest iets maken van het gehakt dat nog over was. Gehaktbal? "No, not such a crazy thing! Make hamburgers!" Ook goed..

Zaterdag zijn Will en Jay ook op pad dus dan gaan we iets maken van de resterende pasta's, wetende dat we ook nog spekjes hebben die ik bij de hutspot vergeten was.. Ik had afgelopen zaterdag op de markt niet al te dure boursin gespot en met wat spinazie (dat moeten ze hier toch wel kennen?) moet dat ook wel goedkomen :)

Verder ben ik van plan om dit weekend even langs het collectiepunt voor lege flessen te gaan. Ik weet niet of ik dit al verteld had maar bij deze in ieder geval:
Na de eerste week ging ik opnieuw naar de supermarkt om boodschappen te doen en nam ik mijn lege flessen van de eerste week mee. Op de flessen staat "10cent refund when brought in for recycling". Eerst rondlopen door alle hoeken van de supermarkt maar geen idee waar ik ze in moet leveren dus ik vraag het aan een vaste medewerker. Hij had geen idee waar ik het over had dus haalde de manager erbij. De manager begreep het uiteindelijk wel en vertelde me dat het collectiepunt niet in de winkel zit. Het zijn een paar vaste punten ergens in de stad. "Waar dan?" Hij had geen idee. Een supermarktmedewerker en -manager die allebei geen idee hebben waar je lege flessen in kunt leveren, fraai! Gekke Europeanen ook dat ze hun gerecycle zo serieus nemen.. In ieder geval, ik heb een recyclepunt enigszins in de buurt gevonden dus dit weekend maar even een paar dollar verdienen. En natuurlijk Australian Football kijken!!

Groetjes vanaf de andere kant!

1. José Schoenmakers:
    9 augustus 2012
    De verhalen worden als maar mooier.
    Gek dat de kaart er nu pas is, had hem in de eerste week al verzonden.
    We missen je wel hier hoor!!!!
    We blijven je volgen.
  2. Rens:
    9 augustus 2012
    Leuk dat je Kristy ontmoet hebt. Zoals je hebt gemerkt is Kristy groot fan van twee football teams. Bij het 2e team, waar jij dus nog niet bent geweest, is ze zelfs de mascotte en draagt dan een bulldog pak!
    Wij zijn maar een paar dagen in Adelaide geweest en hebben dus alleen die wedstrijd gezien, maar wij vinden het spelletje erg prettig.
    Overigens, in hogere delen in Australie is dit spel weer veel minder populair dan in Adelaide :).
    Nog veel plezier, succes met je Uke-rol en we plannen je in als trainer voor de judolessen januari/februari bij de senioren, zodat je al je nieuwe kennis en kunde die je daar hebt opgedaan ook op ons kunt overbrengen! We zijn erg benieuwd!

Groeten, Rens
  3. Kees Kroket: