Bankpasdrama en de studiefilosofie van Chad

31 augustus 2012 - Adelaide, Australië

Bedankt voor de leuke reacties op het vorige blog weer! Ben er blij mee om ook van jullie te horen :) Hier is de volgende:

Dag 47
Zaterdag deed mijn pinpas het al niet, beetje vreemd. Vandaag (maandag) nog steeds niet dus maar naar de bank. Blijkbaar heb ik mijn pas gebruikt in een automaat waar die dag wat softwareproblemen mee waren, ofzo.. Daarom hebben ze uit voorzorg alle passen die die dag daar gebruikt zijn geblokkeerd, zonder de eigenaren iets te laten weten. Mijn pas wordt ingenomen en ik kan direct een nieuwe aanvragen die over 5 werkdagen thuisgestuurd wordt. Wat had ik gedaan als ik niet zulke fijne huisgenoten had gehad..?

Dag 48
Vanavond weer een nieuw gerecht. Het zou een hele aparte techniek moeten zijn en heel nauw moeten komen maar voor mij zag het er gewoon uit als een hoop willekeure dingen in een pan heet water gooien, het 'soep' noemen en het in een schaaltje samen met wat rijst opeten. Ach, het was lekker..
Verder nog wat geworstelt met de langstudeerboete die ik dan toch echt ga krijgen dit jaar.. Als de maatschappij minder bereid is om geld te investeren in mensen die een hoge opleiding willen doen, moet er dan niet meer beloning komen voor de mensen die het alsnog doen? Iets als een extra heffingskorting voor mensen met een HBO+ diploma? Ik roep maar iets..

Dag 49
Tweede punt terug. De eerste was een 8 (distinction), nu een 7,3 (credit).
Verder een goed idee dat vorige week al was ontstaan vandaag uitgewerkt. Er zijn veel 'pubcrawls' [kroegentochten] maar het leek ons leuk om een keer een 'housecrawl' op te zetten: bij verschillende mensen wat drinken en zien hoe ze wonen. Het gaat zaterdag plaatsvinden.
Zie hier ook steeds meer berichtjes langskomen die met de aanstaande verkiezingen te maken hebben zonder dat ik de stukken op televisie zie. Verkiezingscampagnes zijn echt een apart fenomeen, toch heb ik het gevoel dat ik er weinig aan mis.

Dag 50
We zijn op 1/3e, nog precies 100 dagen tot de terugvlucht.
Leuk om de post te openen vandaag. Een kaart van tante José en een brief van Daphne. En ook nog een nieuwe bankpas, meevaller.
Na het eten overgehaald door Chad om een uurtje in de bieb te studeren en daarna bier te gaan drinken. Aardige filosofie van een vent die verder zo gek als een deur is. Verder werken aan mijn essay ethiek over de oorlog in Libanon in 2006. Als je mij voor vandaag had gevraagd hoe de diplomatieke situaties in het Midden-Oosten eruit zagen had ik waarschijnlijk gezegd: "het is gewoon een zootje". Maar toch, ik moet nu wat dieper graven. In het verklaren van de aanval van Israël wat meer ingelezen over eerdere spanningen tussen Israël en Libanon. Verder is er ook nog een discussie rond verantwoordelijkheid in de 6daagse oorlog in Egypte die een rol speelt. En dan is Iran ook nog eens de steunende partner van Hezbollah en is het slechts die partij en niet de gehele regering van Libanon die de aanval veroorzaakt, en Amerika gooit weer olie op het vuur nadat Iran zich ermee bemoeit. En het grondgebied waar op gevochten wordt behoort volgens de VN niet eens aan Libanon noch Israël maar aan Syrië, maar daar zit weer een regime waar we het niet mee eens zijn. En ... en ... ach, "het is gewoon een zootje.."
Alsnog redelijk productief geweest en daarna weer een gezellige kroeg ontdekt en een goede avond gehad. Bier was ook in de aanbieding: maar 3$ (iets minder dan 3 euro) voor een glas bier..

Dag 51
Vrij dagje. Jay kwam terug nadat hij zijn opdracht eindelijk af had (kort paper waar hij 2 weken lang bijna elke nacht aan heeft doorgewerkt, zijn engels is niet zo goed) en wilde het vieren. Dumpling gehaald en weer een van zijn vrienden leren kennen. "Je komt uit Nederland? Kun je dan een keer 'dutch pancakes' [poffertjes]  voor me maken?" Uhh.. niet zonder het juiste materiaal..
's Avonds vooral hele grappige discussies die helemaal nergens over gaan en Jay die er continu tussen probeert te komen om te vragen waar het over gaat, geweldig :P

Nu maar weer uitkijken naar de Housecrawl van morgen, ben benieuwd..

1. Willy Wassink:
    Hoi Marijn,
    tja, wat moet een mens- zonder- pinpas, -met- pinpas kun je nog weleens in het rood staan! "vroeger"( je weet wel in die goeie ouwe tijd, haalde je dan je kaartpotje met stuivers en centen uit het dressoir, telde de centen uit op tafel, kon je toch nog een scheurmikske kopen.
    Waar wordt dat geld dat ze gaan innen bij de langstudeerders aan uitgegeven, aan de -te-kort studeerders ?
    groetjes van Willy
  2. Ma:
    31 augustus 2012
    De tijd van je leven moet dit zijn... Dus we gaan nog niet aftellen hoor! Ik heb vandaag je post van de afgelopen weken ontvangen en opengemaakt.
    - hou je rekening met wat reistijd voor je eerste cursusdag voor Leraar A? Staat gepland op 23 september in Wijk bij Duurstede....
    - is het de bedoeling dat we voor je gaan stemmen in Wijkcentrum ' t Noorderpunt in Zeist? Reiskostenvergoeding?
    - Usocia wenst je een fijne zomervakantie..
    We skypen.... X ma
  3. Johan, Eva en Julia:
    31 augustus 2012
    Ik mis je echt wel en zo hoor... Maar ik had dezelfde reactie als ons ma.... Nog maar 100 dagen?? Genieten!!
    Dit moet inderdaad de tijd van je leven zijn..
    Klote van je pinpas. Nu ook een nieuwe pincode? Geen 1234 meer?:p
    Je huisgenoten klinken cool. Veel plezier ook morgen(voor jou inmiddels vandaag) met de housecrawl. Ik hoor graag hoe het is geweest!

Ik ga me zo maar eens optutten voor de bruiloft.. Mooie jurk aan, stilleto hakken etc etc. Quote van Janneke: "ja hoe ist?! Ik doe geen jurk aan. Dat heb ik niet eens" :p
    Ze mag er wel een van me lenen maar ze weigert.

Groetjesssss ook aan je huisgenoten. Of had ik dat de vorige keer ook al gedaan? ..
  4. Jan:
    1 september 2012
    Hee Marijn.
    Allereerst: mooie cijfers hoor; studie daar zit wel goed. Verder zie ik dat je je vrije tijd ook goed besteed. Divers eten en kroegje hier, kroegje daar; dat mag ik graag lezen. Je verhalen zijn sowieso erg leuk om te lezen. Ben verder benieuwd naar de verdere uitwerking van de housecrawl(s?). Vraag me wel af als jullie bier gaan drinken bij "verschillende mensen" of aan het eind van de avond (c.q. nacht c.q. ochtend?) de opzet nog wel lukt: zien hoe ze wonen. Nou ja, als het maar niet letterlijk crawlen wordt. Veel plezier en succes nog daar! En om op z'n Australisch te eindigen: cheers mate!
  5. Marijn:
    2 september 2012
    Ik heb inmiddels mijn pinpas dus, maar ik kan hem nog steeds niet gebruiken want ik heb de pincode nog niet.. En ik weet niet wat een scheurmikske is, in de verkeerde tijd geboren denk ik.

De Housecrawl was in ieder geval goed te doen. Er waren wel veel mensen die ineens onverwacht overal vandaan kwamen, ik heb er 26 geteld. Veel creatieve en leuke dingen zoals 'gellyshots', 'bierpong' en een aparte Canadese versie van Kingsen. Geweldige avond gehad dus!
  6. José Schoenmakers:
    He4 knul,

Tja je bent natuurlijk een stuk jonger als wij, een scheurmikske is een wit brood met boven op een korst in de vorm van een scheur. Net zo als bij een stokbrood maar die hebben kleine scheuren. leuk gesprek zo op de zondag morgen ha, ha.
    Tante Willy heeft een goed punt over die te-kort studeerders mooi geschreven.
    nog maar 100 dagen en je wil nog zoveel doen.
    Ook leuk om je post samen met je door te nemen. Onze post naar jou doet er dus ruim een week over, dan is dit toch wel sneller :-)
    Hoe was de bruiloft Eva?
    Nou Marijn doe iedereen de groeten daar en geniet, geniet!

Groetjes Corné en José
  7. Willy Wassink:
    Hoi Marijn,
    die tante José kan het scheurfijn uitleggen, maar ik kan het korter: een scheurmikske is de Tilburgse benaming voor een frans broodje
    aangezien je blog veelal over eten gaat heb ik hier ook nog een recept voor je: FILOSOOF
    het is geen grap,(!) het is een oud-hollandse ovenschotel en het smaakt lekker. google op:ovenschotel filosoof
    groetjes van Willy en ook van René natuurlijk