Drukke week

26 augustus 2012 - Adelaide, Australië

Dag 40
Maandag, de laatste dag van mijn weekend en de deadline voor mijn 2e opdracht: Hebben Amerikaanse inlichtingendiensten (intelligence agencies) in de tweede golfoorlog in 2003 dezelfde fouten gemaakt als in de eerste in 1991? Uitdagend omdat in tegenstelling tot andere vakken de docenten van dit vak vinden dat "een intelligence officer ook moet weten waar hij moet zoeken zonder dat iemand anders hem daar enige richting in geeft". Uiteindelijk mijns inziens wel wat bruikbare rapporten gevonden en wat zinnige uitspraken kunnen doen maar door het gebrek aan een duidelijk kader nog totaal geen idee hoe de beoordeling uit gaat vallen..
Bij de nachtelijke studiesessie verder vergezeld door Ben en Chad (zie foto), vrienden van Will die vaker hier wonen/eten dan in hun eigen appartement, het moet kunnen.

Dag 41
Aangeboden om vandaag te koken, met wat knip- en plakwerk van wat ik tot nu toe gezien en geleerd heb gecombineerd met wat eigen inzichten een van mijn betere avondmaaltijden ooit op tafel gezet (al zeg ik het zelf) :)

Deze middag en avond de presentatie van morgen voorbereid: "politiek in de media". Ligt mij net wat meer dan het meerendeel van de onderwerpen bij het mediavak die vooral gaan over "stereotypering van vrouwen in de media", "gebruik van romantiek in de media", "man-vrouwrollen in advertenties", etc. (maar uiteraard stond in de omschrijving bij politiek ook dat er een speciaal deel aan vrouwen in de politiek gewijd moest worden)

Dag 42
Presentatie gedaan, ging naar mijn idee erg goed. Stof kwam er duidelijk in voor, was tevreden over mn voorbeelden, ik kreeg interactie waar ik dat wilde en de discussie aan het einde liep erg goed. De docent (die griekse) vond alleen dat ik het voorbeeld van Julia Gillard [de premier van Australië] niet uitgebreid genoeg had uitgewerkt. Blijkbaar voldoen Angela Merkel en Hillary Clinton niet genoeg als 'vrouw in de politiek'.. Ook vond ze mn presentatie te lang (terwijl ik dingen uitgebreider had moeten behandelen) en vond ze dat ik de discussiepunten uit de handleiding had moeten gebruiken terwijl daarin expliciet staat dat je in plaats daarvan ook je eigen discussiepunten mag aanvoeren. Gelukkig vonden de overige dames in de werkgroep (heren zijn ver te zoeken) het wel leerzaam.

Het vorige was een beetje om te zeuren, het volgende om te provoceren (uit de reacties op eerdere blogs blijkt dat vrouwen hier in de meerderheid zijn, en niet allemaal van mijn leeftijdscategorie ;-).
Bij het behandelen van feminisme in het vak over oorlogsethiek werd een bekende en tot de verbeelding sprekende quote gebruikt: "als alle regeringsleiders in de wereld vrouwen zouden zijn, dan zouden er veel minder problemen zijn". Mijn ervaring met het mediavak is dat als een bestuurlijk orgaan door vrouwen gedomineerd wordt, beoordelingen willekeurig worden, gestelde regels en richtlijnen even vergeten worden 'als dat zo uitkomt' en enthousiaste mensen gedemotiveerd worden. [zoals gezegd, om te provoceren]
Disclaimer: bovenstaande betekent niet dat ik tegen een gemengd bestuur van mannen en vrouwen ben.

Enfin, 's avonds na judo weer een nieuw rijstgerecht: 'porage', erg lekker en ideaal als je veel trek hebt.

Dag 43
Eerst weer naar school voor de wekelijkse discussies over ethiek, dit keer over ethiek tijdens oorlogen, welke wapens zijn wel of niet geoorloofd? En in welke mate is 'collateral damage' (nevenschade) aanvaardbaar?

De figuren die in ons appartement middageten (huisgenoten dekt maar de helft van de lading) zijn gewend om in de middag ook iets warms te eten en daar heb ik ook al een paar keer van meegeprofiteerd. Tijd om zelf eens wat te fabriceren: wentelteefjes. Hoewel ze vaak hard roepen dat desserts voor meisjes zijn (aziatische cultuur) en dat zoete gerechten niet hun favoriet zijn, ging het er best aardig in :)
In de avond ook geen verkeerd voedsel: lekker zelf sushi rollen.

Dag 44
Weer een deadline, dit keer een essay over armoede en ontwikkelingsprogramma's in een gebied naar keuze. Wat interessante artikelen gezien over rurale achterstandsgebieden in West-Kenia dus daar ging het in mijn geval over.
Vandaag ook mijn punt teruggekregen voor mijn eerste paper dit semster: een distinction!

In de avond naar Chris die mij uitgenodigd had om te komen eten en Australisch football te komen kijken. Ben: "Hoe laat ben je terug?" "Geen idee, bel de politie maar als ik er om 2 uur nog niet ben".
De curry van Chris was erg lekker, de pot football was erg slecht maar de gesprekken daarna waren wel weer goed. Ging over hoe goed hij het vond dat homohuwelijk in Nederland is toegestaan, in Australië mag het niet. Aan de andere kant vindt hij het toestaan van drugs erg slecht. Het is trouwens best lastig om in het Engels aan iemand die het niet kent uit te leggen wat een gedoogbeleid is..
Maargoed, om half 12 maar eens de trein terugpakken naar de binnenstad. Hoe laat gaat de laatste? 10 over 11? Op vrijdagavond? En de bussen? 10:55 de laatste? Zelfs Drunen is meer wereldstad dan Adelaide want daar gaan de bussen nog tot na 12 uur, en dat is niet alleen in het weekend!
Maar er moest toch een oplossing gevonden worden.. gelukkig is de beste man ontzettend gastvrij en kon ik een nachtje in het logeerbed slapen om 's morgens weer fris en fruitig recht naar de Central Market te gaan voor de boodschappen. En gelukkig bedacht ik me ook nog net voordat ik sliep dat het wel handig was om Ben even te bellen :P

Dag 45
Kleinschalige competitie bij de judoclub, leuk om weer wat mensen te leren kennen en in een relaxte sfeer wat wedstrijdjes in een iets officiëlere setting te draaien. Mooi ook dat dit standaard samen gaat met bruinbier in een café om de hoek als afsluiter. Hoewel Australisch bruinbier niet per se mijn favoriete bier is geworden was het meer dan de moeite waard omdat je in een dergelijke situatie een totaal andere en hele interessante inkijk krijgt in de judoclub die je op de mat nooit zult krijgen.

Dag 46
Rustige zondag. Ik had plannen om naar Cleland te gaan maar Kristy had haar knie verdraaid en zou dus niet veel kunnen lopen, dan maar een andere keer. In plaats daarvan nu blog bijwerken en zo eens aan mijn essay voor ethiek gaan zitten. Ik ben vanavond nog vrij voor Skype :)

1. Willy Wassink:
    Hoi Marijn,
    een tien met de griffel en een zoen van de juf! Ik vind het knap dat je zo'n goed punt scoort !
    maar nog meer respect heb ik voor je maag-en darmstelsel dat alles wat er langskomt moeiteloos schijnt te verwerken.
    groetjes van Willy
  2. Marijke Wierenga:
    Hey Marijn,

Weer genoten van je verhaal. You blend in easy mate !

Wat betreft 'gedoogbeleid' : Zachte heelmeesters, stinkende wonden ! Is men in NL niet gewoon bang voor de collateral damage ? Of is men laf (geworden) ?

OK, keep up the good work there en geniet, geniet, geniet !

Hartelijke groet,

Marijke
  3. José Schoenmakers:
    He neefje,
    Mooi om te zien dat je helemaal in je studie zit.
    Als enige jongen val je natuurlijk wel op bij die griekse, bedenk dat het leer momenten zijn.
    Als je terug bent verwacht ik wel een uitnodiging om je kook kunsten te komen proeven hoor:-)
    Mooi om te zien dat ze ook een Ned. schap hebben in de winkel, denk dat het erg duur is allemaal, of niet?
    De tijd gaat hier gewoon door, zo is Kitty gisteren 50 jr. geworden en hebben we er een borrel op genomen.
    Toi, toi en tot de volgende keer.
    xxx José
  4. Ma:
    26 augustus 2012
    Je neemt ons mee in je verhalen, alsof we erbij zitten, in plaats van tig kilometers ver weg.
    Groet aan je vrienden, fijn dat je het zo goed kunt vinden met elkaar. Misschien zijn - openbaar vervoer in Nederland- en -gedoogbeleid- leuke studieonderdelen voor ze? Ze zijn van harte welkom !
  5. Marijn:
    26 augustus 2012
    @ Willy: Bedankt! Misschien dat de genen van mijn vader hier een rol spelen?

@ Marijke: Misschien geloven we gewoon meer in diplomatische oplossingen, of hechten we veel waarde aan het leven van de onschuldigen. Maakt debatten over politiemissies overigens niet minder tenenkrommend.

@ Tante: Ik ga steeds meer van koken houden dus als je niet vies bent van wat combinaties uit de aziatische keuken dan komt dat vast een keer goed, beloofd! ;-)
    Leuk om te horen dat het een geslaagd feestje was bij Kitty.
  6. Johan, Eva en Julia:
    27 augustus 2012
    Yo Bro.
    Leuk om te lezen elke keer weer!
    Vooral het 'als ik om 2 uur nog niet thuis ben mag je de politie bellen' en dan om 2 uur niet thuis zijn.... hahahah!!
    Ik begin je wel steeds meer te missen! Mensen in de kroeg vragen niet hoe het met mij gaat maar waar mijn broer is en of hij het naar zin heeft...
    Vrijdag is de bruiloft van Michiel en Yvonne en daar had ik je natuurlijk ook heeel graag bij gehad. Hadden we onze dansmoves kunnen showen. gheghe.
    Nu moet ik het doen met Geert..... die neemt me graag ten dans, haha.
    We hebben afgelopen vrijdag na het opruimen van de matten even wat dans pasjes geoefend;p

groetjessssss! veeeeeel plezier. en groetjes aan je huisgenoten/figuren-die-in-je-huis-leven. lijken me toffe jongens inderdaad! zoals ons ma ook al zei..

───▄▀▀▀▄▄▄▄▄▄▄▀▀▀▄───
    ───█▒▒░░░░░░░░░▒▒█───