Eerste schoolweek na vakantie

6 oktober 2012 - Adelaide, Australië

Dag 81
Zondag, ik zou aan mijn essay kunnen gaan werken maar dat voornemen verdween snel toen Jay vroeg of ik mee ging badmintonnen. Blijkbaar is het hier in de buurt elke zondag vrij badmintonnen in een sporthal. Er waren zo'n 30 fanatiekelingen shuttletjes op en neer aan het slaan. Leuk, open sfeer, veel doorwisselen en veel mensen die geïnteresseerd vroegen hoe ik hier terecht gekomen was. Misschien leuk om erbij te vertellen, ik was de enige die er niet aziatisch uitzag.
Sociologisch intermezzo: Het is een bijzonder goed praktijkvoorbeeld bij de theorie om te zien dat aziaten zo weinig mengen met andere groepen (of andersom natuurlijk). Voor segregatie theorie zie Thomas Schelling. Er zijn hier best heel veel aziaten maar alsnog bevindt ik me regelmatig in groepen met alleen maar aziaten. Enige uitzondering op deze constatering is volgens mij judo waar het mooi gelijk verdeeld is.

Dag 82
1 oktober, 'International labour day'. Dag van de arbeid wordt in Nederland volgens mij 5 maanden eerder gevierd, toch? Het maakt voor mij in ieder geval weinig verschil want ik had toch al geen college op maandag. Wel naar de uni geweest om aan essay te werken maar dat lukte nog niet aardig. Deadlines voortaan liever de dag vóór de vakantie dan de dag erna, dan is het studieritme verloren.

Dag 83
Eerste schooldag gaat nog niet vanzelf. Het helpt dat ik mijn punt terug kreeg voor presentatie: een 9.
In de middag met mijn judomaatje Casey naar de tattooshop om iets op onze pols te laten zetten, zie foto. Het is het logo van de Unigames met daarnaast 'Judo'. Die ervaring raak ik in ieder geval dus niet meer kwijt :)

Dag 84
De punten zijn vandaag wat lager. 2 papers: 4 en een 7. De 4 was voor het paper waar ik het hardst aan gewerkt had. Voor de 7 had ik minder hard gewerkt en die presentatie voor een 9 had ik zomaar uit mijn mouw geschud. Ik zie een lineair verband tussen inspanning en beoordeling. ;-) Maar alsnog baal ik echt enorm van die 4..
Bij judotraining een aantal dingen uitgedeeld die vrijdag-op-zaterdagnacht in mijn appartement achtergebleven waren. Sommigen waren blij dat ik het meegenomen had. Anderen waren verrast en waren vergeten dat ze het kwijt waren.

Dag 85
Deze ochtend weer een presentatie gegeven. Het helpt dat ik daar doorgaans goede punten voor krijg, zelfvertrouwen krijg en daarna andere presentaties ook weer goed doe, enzovoorts. Denk dat deze wel goed zit.
Na verschillende hopeloos falende pogingen tot essay gedurende de week is op dag 3 dan toch genoeg studieritme boven komen drijven om mijn essay ook af te maken. Ik ben heel benieuwd waar 'veel onproductieve pogingen' op de hierboven genoemde schaal van beoordeling staan..
's Avonds naar 'de Duke', de bar waar grote groepen uitwisselingsstudenten zich op donderdagavond verzamen. Ik heb sowieso bier verdiend na mijn essaywerk en daarnaast is het een goede manier om bij te praten en wat interessante verhalen te horen.

Dag 86
Dagje om wat e-mail bij te werken, vitaminetekort aan te vullen (Australische mandarijnen zijn echt lekker!) en mezelf te registreren als vrijwilliger voor een groot judotoernooi over ruim een week. Deelnemen zou ook niet verkeerd zijn maar dan moet ik wel eerst lid worden van de lokale bond à 15$ per maand, voor een heel jaar (=$180). Dat vind ik voor één toernooidag van ca. 3 wedstrijden wel een beetje veel geld. Dan heb ik liever geen stress, iets leuks doen, toekijken vanaf de eerste rang en gratis lunch.

Dag 87
Standaard ritme: boodschappen doen en dan naar judo. Vandaag was een mooie dag en we besloten dus na judo nog na te kletsen in de kroeg om de hoek. Aan het einde een flinke discussie over steak eten. Ik heb wel eens steak op ja, "ook in Australië?", "Nee", "Dan heb je dus nog nooit steak op", dus... Noodgedwongen, compleet tegen mijn wil in, werd ik meegesleept naar een goed restaurant waar je voor niet al te veel geld goede steak kon eten en toegegeven: het was de beste steak in mijn leven tot nu toe. Ook toegegeven, ik eet in Nederland niet heel vaak steak en kies vaak andere dingen op het menu, als ik al uit eten ga. Maar toch, de steak was bijzonder goed.
Daarna nog wat door de stad gewandeld, er was een heuse zombietocht blijkbaar. Ik heb geen foto's gemaakt helaas maar het was wel gaaf om te zien. Veel mensen hadden echt een hoop tijd in kleding en make-up gestoken.

1. Ma:
    6 oktober 2012
    Ik schrik me het apezuur! Je hebt toch niet echt een tatoeage?..
    Word tijd dat je naar huis komt! Hier is het hergst met windkracht waar de oren van Noortje van gaan staan! Ze blijft nog net aan de grond... Winterkleding weer uit de kast, en zomerkleding in de koffer!
  2. Gerda Jongste:
    6 oktober 2012
    Een echte tatoo?? Nu wachten op de foto's van piercings en grote tatoo's met harten en dolken en natuurlijk een grote met "MAMA" er op!
  3. José Schoenmakers:
    7 oktober 2012
    Ach ja, was te verwachten deze reacties, ha, ha.
    Nu je weer weet waarom je ook alweer in austalië bent, is het tijd om toch maar weer wat te studeren, niet?
    Komt allemaal goed.
    Je moeder heeft wel gelijk, we missen je!!
    Groet,
    José
  4. Kitty:
    11 oktober 2012
    Leuk een tattoo , welkom bij de club ;-)