Opvallende zaken

17 oktober 2012 - Adelaide, Australië

Wat betreft vorige blog: na twijfelen tussen rood en grijs toch grijs gekozen ;-)

Voor nu, wat verschillende dingen die mij hier opgevallen zijn.

Starbucks, Burger King en Bubbletea
'Bubble tea' is een zoet drankje met een soort van zacht winegum-achtige balletjes erin. Het is van origine Taiwanees en echt enorm populair. De bubble tea shops schieten hier uit de grond en het zal ongetwijfeld ook wel naar Europa komen omdat het veel geld oplevert. Voor wie rijk wil worden: zorg dat je de eerste Nederlandse franchiser bent.
Wat betreft franchising: er zijn hier dan weer een paar zaken niet die je wel zou verwachten. Starbucks is er één van. Er zijn veel kleine koffiezaakjes maar geen grote merken die je door de hele stad ziet. Ik ben er nog niet achter waarom. Iets anders dat je hier niet ziet is Burger King, maar om een andere reden. Ze hebben hier in plaats daarvan 'Hungry Jacks' met bijna hetzelfde logo en exact hetzelfde menu en lay-out en dergelijke. Ook daar weet ik niet precies van waarom dat zo is. Is de naam misschien niet toegestaan i.v.m. verwarring met een ander Australisch bedrijf? Ik weet het niet.

Kaas vs. Fruit
Het fruit in Australië is echt een stuk beter dan in Nederland, waarschijnlijk door het betere klimaat hier. Aan de andere kant ben ik snel afgekickt van het eten van kaas. Niet alleen omdat het duur is maar vooral omdat het veel kunstmatiger is dan ik gewend ben. Ik ben verwend met Nederlandse kaas.

Authenticiteit
Het is grappig om te zien dat winkels hier de oorsprong van verschillende producten regelmatig door de war halen. Om het met een paar voorbeelden duidelijk te maken: Er staat bij ons thuis een fles met de opdruk 'Real Swedish Vodka' op de plank (Vodka komt toch uit Rusland?). Deze week is de 'True Danish Fèta' in de aanbieding (ik dacht dat dat uit Griekenland kwam). Mooi ook dat er wel groot 'Mediterrana' op de verpakking stond, de laatste keer dat ik topografie had lag Denemarken nog niet aan de Middellandse Zee.. En ook Nederland ligt in de schappen met 'Authentic Dutch Brie'. We hebben wel iets met kaas maar Brie is volgens mij in Frankrijk bedacht.
Ik had het er met Perry, een Australische judoka, over en die zei half lachend: "As long as it's from somewhere in Europe, we don't really care".

Biobrandstof
Deze week weer gekletst over wereldverbetering in mijn Antropologievak over 'Poverty'. Amerika is bezig met het milieuvriendelijker maken van de industrie. Ze vervangen op grote schaal fossiele brandstof door het gebruik van biobrandstof wat wil zeggen: het gebruiken van het voedseloverschot als brandstof. Probleem daaraan is dat dit productieoverschot aan voedsel nu niet meer in ontwikkelingslanden gedumpt wordt. Hierdoor neemt de honger en het lijden in die landen toe. Wat is belangrijker? Behoud van milieu of behoud van mensenlevens? Aan de ene kant kun je zeggen dat er andere alternatieven zijn voor energie (bijv. zonne- of windenenergie). Aan de andere kant kun je ook zeggen dat meer eten naar ontwikkelingslanden sturen niet de oplossing is. Goed bestuur, beleid en 'knowhow'/kennis zou ook helpen. Zelf doen ze het niet en ze hebben een andere cultuur, moeten we alsnog onze Westerse ideeën van democratie (politiek) en kapitalisme/vrije markt (economie) doordrukken? En in hoeverre is de VS eigenlijk verantwoordelijk voor het voeden van een andere bevolking?
Veel vragen, lastig om een duidelijk antwoord op te geven.

Beveiligd internet
Om met iets lichts te eindigen, ik kwam er gisteren achter dat de universiteit een aardige scan op het internet heeft zitten. Toen ik eens op ging zoeken wat een blauwe judogi kost kreeg ik meteen een pop-up: "You are not allowed to view this page. Reason: contains weapons". Judopakken vallen dus in de categorie 'wapens'. Ach, dan kijken we in het appartement wel een keer.. Wel scherp dat ze ook sites in het Nederlands zo gescand krijgen.

Voor nu weer de groeten en tot binnenkort, cheers!

1. Annet:
    Hoi Marijn,
    Toevallig was bubbletea hier vorige week ook in het nieuws. Is nu 1 zaak in Rotterdam en ze gaan een 2e zaak openen ook in Rotterdam. Schijnt booming te zijn.... Wat grappig dat ze dat daar ook al hebben.

groetjes Annet
  2. Gerda Jongste:
    17 oktober 2012
    Hey, Ik had je al op grijs ingeschat en dat is het dus geworden.
    Grappig die europese producten waarvan het niet uitmaakt waar het echt vandaan komt. In Amerika denken ze ook dat Amsterdam de hoofdstad van Kopenhagen is of zoiets.
    Jij lekker in de lente en wij in de natte herfst. Have fun daaro :-)
  3. Willy Wassink:
    17 oktober 2012
    Wel grappig om te lezen dat ze daar van hun biefstuk willen weten in welke wei het rund heeft gestaan en als het produkt geimporteerd wordt maakt het blijkbaar niks uit. Je zou eigenlijk andersom verwachten.
    gr. Willy
  4. P.wassink:
    18 oktober 2012
    Ik heb net geprobeerd een versie van bubbletea te maken hier in de keuken, nou maar hopen dat het heel lang duurt voor de oudjes wakker worden.... :) ...
    Hee naar weken met me lippen aan jou verhaal gehangen te hebben ,vroeg ik me af of jij je roeping niet mis gelopen was en beter schrijver had kunnen worden. Je had dan in ieder geval al in klant voor je boeken gehad.
    Hou je haaks kerel de dagen tellen al af ,geniet er nog even van.

Gr. Peter W
  5. Marijn:
    19 oktober 2012
    Haha ik ben dus al te laat met mn bubbletea :P bedankt voor de leuke reacties weer :) gisteren iemand geleerd dat Nederland geen onderdeel van Scandinavië is, ik blijf ze verbazen..
  6. Johan, Eva en Julia:
    19 oktober 2012
    Haha .. gekke mensen ook die daar voor de lol ondersteboven aan de wereld hangen... nogsteeds leuk om je verhalen te lezen! Ik reageer niet meer zo veel maar volg ze wel hoor!ü
    groetjessss!